sweetmuslimah

klikjer

LAZADA



Jumaat, 31 Mei 2013

Tepak Sireh Warisan Adat Negeri Perak

Tepak sireh sinonim dengan adat istiadat perkahwinan dan pertunangan Melayu di Negeri Perak, Darul Ridzuan..pada masa kini ia cuma sebagai satu simbolik dari warisan kebudayaan Melayu dahulu kala...Jika dahulu,tepak sireh memainkan peranan utama sebagai pembuka bicara didalam adat peminangan anak gadis Melayu..seiring dengan peredaran masa kini dimana tiada lagi dikalangan orang-orang Melayu yang mengunyah daun sireh maka ia kekal sebagai satu simbul untuk istiadat peminangan..






Tepak sireh diperbuat dari kayu berbentuk bujur empat segi atau segiempat tepat,mempunyai dua lapisan dibahagian bawah dan atas.Ianya dihias indah dengan sulaman tekad benang emas di atas kain baldu pelbagai warna sebagai balutan disekeliling kotak kayu ini.Didalam lapisan atas tepak sireh ini mengandungi lima butir cembul untuk mengisi bahan-bahan lazim seperti gambir,kapur sireh,cengkih,pinang dan tembakau..namun demikian pada masa kini ramai yang menggantikan tembakau dengan bunga rampai kerana ianya sudah tidak digunakan lagi,cuma sebagai pelengkap adat sahaja..




Cembul-cembul didalam tepak sireh diperbuat daripada tembaga..ada pihak mengatakan bahawa setiap satu elemen didalam cembul ini membawa maksud yang tersendiri seperti :daun sireh itu membawa maksud sifat rendah diri dan sentiasa memuliakan orang lain atau tetamu yang datang meminang,kapur sireh yang putih itu simbolik ketulusan hati yang bersih namun boleh berubah warna mengikut kesesuaian keadaan atau emosi, gambir yang kelat dan pahit mentafsirkan kecekalan hati seseorang ,pinang membawa tafsiran lambang keluarga yang baik-baik dan kejujuran manakala tembakau lambang pengorbanan...Itu semua sekadar tafsiran yang diguna pakai masyarakat terdahulu namun mungkin sudah tidak releven lagi untuk kehidupan masa kini..

Daun-daun sireh disusun tujuh helai dalam satu susunan menjadikan tiga set berjumlah dua puluh satu helai didalam satu bekas tepak sireh..Ini yang ana pelajari dari ibu saudara ana semasa menyediakan tepak sireh ini untuk istiadat pertunangan sepupu ana baru-baru ini..sebelum ini seni menghias dan mengisi tepak sireh ini dilakukan oleh arwah opah namun kerana mereka yang lebih berpengalaman dalam adat-adat ini sudah tiada lagi , maka ana mengambil langkah untuk mempelajarinya dari mereka supaya tradisi dan simbul adat ini dapat diteruskan..

Tepak sireh juga dihiasi dengan bunga-bunga hidup yang berbau wangi seperti kenanga , melur ,tanjung dan sebagainya dengan membawa maksud sesuatu yang indah dan harum untuk si gadis..

Dibahagian bawah tepak ini diisi dengan sedikit beras dan duit sebanyak RM 1.25 sebagai simboliknya.Walaupun ianya buka satu kemestian untuk membawa tepak sireh namun kita boleh menganggapnya sebagai satu simbul adat tradisi yang jika tidak dihidupkan oleh generasi kini maka ianya akan pupus di telan zaman..adat-adat tradisi ini mempunyai keindahan dan kesopanannya yang tersendiri dan penuh dengan lambang budi bahasa dan budi bicara orang-orang Melayu yang pada pendapat ana semakin lama semakin pudar keindahannya oleh arus permodenan...

Rujukan :http://intim.wordpress.com/2008/07/11/tepak-sirih-pembuka-kata/

12 ulasan:

  1. salam sis.saya orang johor kawin orang perak.masa hantaran bertunang memang saya minta nak buat style old skool,ada tepak sirih macam kat atas :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Jauh tu aleasara dari perak ke johor ..itulah jodoh ketentuan dariNya... mmg benar kadang kala tradisi tepak sireh ini masih dikekalkan di negeri Perak dan adakalanya digantikan dengan sireh junjung sahaja...

      Padam
  2. teringat lagi masa i bertunang dulu....tepak sirih ni pun di kirim skali..lepas tu ayah leh blur tak tau nak buat apa..tak tau pun ada 'pengeras' dlm tepak tu...last2 burn! heheh

    BalasPadam
    Balasan
    1. haha ye ke Hunny Kitty, tak pe lain negeri lain adatnya..adat sekadar adat tak buat bukan satu kesalahanpun asalkan tidak melanggar syariat..hehe

      Padam
  3. Assalamualaikum

    Saya ingin menulis artikel tentang tepak sirih dan sekarang sedang proses kompilasi. banyak sangat sampai tak terbaca. Apapun jika ada info dari blog ini yang menjadi sumber maklumat saya mohon izin ya. Terima kasih.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikumsalam Raja Nur Jannah Raja Hirdan, semoga sedikit sebanyak dapat membantu saudari, dipersilakan..:)

      Padam
  4. Salam..kat mne nk dptkn bekas tepak sireh ne ye...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kalau di Kuala Kangsar memang banyak dijual Norkhairiah Senan :) mungkin di kompleks kraf atau pasar seni ada juga dijual ni atau pun kedai-kedai hantaran macam di semua house;

      Padam
  5. Maaf brtnye, sye dr perak, tepak sireh slalunye akn diberi leh pihak prmpn kpde lelaki, ataupn sbliknye? Pihak lelaki dr melaka.

    BalasPadam
    Balasan
    1. sebenarnya pada pengamatan ana sepanjang majlis-majlis yang di adakan dikalangan kaum keluarga, kami tidak memberi tepak atau mengiranya sebagai salah satu hantaran, cuma ia sebagai mengepalai adat sahaja, tak lebih dari itu..jika pihak lelaki bukan dari Perak maka tak perlu lah tepak sirih ni dibawa..malahan pada masa kini banyak digantikan dengan sirih junjung sahaja..apapun ia bukanlah satu kemestian pun, sekadar adat Melayu tradisi Perak yang dibawa dari zaman silam.Harap jelas saudari penjelasan dari kak ana :)

      Padam
  6. boleh saya tahu dimana pembuatan tepak sirih. saya berminat untuk menjadikan tepak sirih sebagai tajuk research saya

    BalasPadam
    Balasan
    1. aciemli, kak ana pernah melihat orang membuatnya di Kampung Gajah ,Perak dan di Kuala Kangsar ,Perak.Diperbuat daripada kayu dan salut semula dengan kemas dengan sulaman baldu tekad benang emas, kak ana doakan research aciemli berjaya mengetengahkan semula warisan adat yang semakin di lupakan ini.Carilah sumber-sumber lain yang mungkin boleh tepat dan membantu kerana kak ana berkongsi dari pengalaman sendiri.

      Padam