sweetmuslimah

klikjer

LAZADA



Isnin, 2 Disember 2013

Kerabu Bunga Kantan

Kerabu Bunga Kantan

Kerabu bunga kantan ni ana pelajari dari arwah mak mertua yang berasal dari Kelantan...bahan-bahannya sangat mudah...kita perlukan segengganm ikan bilis - buang tulang dan bersihkan..ikutlah banyak mana nak guna, beberapa biji cili api dan secubit garam....kesemua bahan-bahan ini kita tumbuk lumat dalam lesung batu....beberapa kuntum bunga kantan....kita hiris halus-halus atau mayang halus...gaulkan dengan sambal bilis tadi...akhirnya percikkan cuka atau asam limau untuk menambah perisanya...sangat mudah dan sedap bagi penggemar ulam-ulaman...

~berkongsi resepi~

6 ulasan:

  1. lapar pulak tengok kerbau neyh.. hehehe..

    jom join segmen Husna
    http://nurhusnazul.blogspot.com/2013/12/husnazulkeplisegmen-blogwalking-oleh.html

    BalasPadam
  2. memang sedap.. pernah makan kat satu kenduri ..

    BalasPadam
  3. Salam.. Saya dtg berkunjung balas.. :) terima kasih ye dtg singgah...
    Tak pernah mkn kerabu bunga kantan.. Mesti wangi baunya..

    BalasPadam
  4. terima kasih yang sudi singgah..kalau nak rasa kenalah cuba ya...

    BalasPadam
  5. memang sedap kerabu ulam macam ni,, baru ni gi kota bharu, gi beli budu.. :) makan dengan ulam kacang botol.. sungguh healthy.. hihi

    BalasPadam
    Balasan
    1. Lilynn orang kelantan kata meme' gu diolah budu denge' kacang botol..translate: memang kenalah tu budu dengan kacang botol tu..hehe

      Padam