sweetmuslimah

klikjer

LAZADA



Rabu, 4 Disember 2013

Makanan pembuka selera ketika demam

Sehari dua ini cuaca hujan dan mendung sepanjang hari hampir di seluruh negara kita...dan ada di antara kita mengalami demam , selsema dan batuk-batuk kerana perubahan cuaca sebegini...dan bila badan kurang sihat selera makan pun berkurangan...

Baru-baru ini, suami ana juga telah mendapat demam dan sakit tekak...bila makan ubat dalam kuantiti yang banyak tekak mula terasa pahit dan kurang selera makan...macam-macam menu ana fikirkan untuk di masak supaya menambah seleranya...antara yang di sediakan atas permintaannya ialah laksa utara...Alhamdulillah berselera pula memakannya....
Laksa Utara
Bila kita masak sendiri tentu lebih mudah nak kawal masam,pedas dan kepekatannya mengikut selera masing-masing....Disini ingin ana kemuka beberapa cadangan yang ana rasa dapat menambat selera mereka yang sedang demam  menurut pengalaman peribadi ana sahaja...semoga dapat memberi sedikit sebanyak idea untuk para isteri dan ibu-ibu menambah selera orang-orang di sisi kita yang kurang sihat ..


Untuk orang dewasa pasti suka yang pedas-pedas macam tomyam dan untuk kanak-kanak pula bolehlah kita sediakan sup ayam di campur kentang dan lobak merah...

Selain daripada itu apa kata cuba sediakan soto,mihun atau mee sup atau mee celop pun sedap...dan makanan paling popular ketika demam ialah bubur nasi...

Untuk memberi makanan yang segar dan berkhasiat kita boleh menyajikan salad buah-buahan atau buah-buahan segar yang di potong atau juga salad sayuran segar yang dapat mengandungi vitamin C untuk cepat sihat...

Seterusnya bolehlah kita blend buah-buahan segar untuk di jadikan jus yang pasti akan menambah selera ketika demam....Walaubagaimanapun pengambilan air kosong dalam kuantiti yang banyak amat perlu untuk mengekalkan kandungan air dalam badan...apa yang ana kongsikan disini hanya satu pendapat peribadi berdasarkan pengalaman dan bukanlah sesuatu dari yang pakar ....sekadar berkongsi idea...

Kredit foto : Google Image

13 ulasan:

  1. terliur tengok laksa kuah yang pekat tu kak ana.. :)

    BalasPadam
  2. Sya klu dmm mmg suka mknan yg ada sup2 ni..soto dgn sup ayam semestinya..semoga cik abg kak ana cepat sembuh..

    Klu sudi,jemput join ga sya ya..tima kasih :)

    BalasPadam
  3. kalau demam lalu ke nak makan..

    BalasPadam
  4. Lilynn: bila buat sendiri boleh isi ikan pekat2... addrianna:betul lah tu makan yg sup2 boleh tambah selera kan... Tarmizi: sebab tak lalu makanlah ana nak kongsikan menu yang boleh buat kita makan sikit...nnt tak makan lain jadinya kan..huhu..

    BalasPadam
  5. bubur nasi paling best bila tengah demam..hihi =)

    BalasPadam
  6. kalau demam, tekak selalu nak masam-masam yang panas...sedappp!

    BalasPadam
  7. Kalau demam saya suka makan masam2....
    Oh terliur pulak bila nampak laksa... :D

    BalasPadam
  8. kalu sy mkn laksa boleh baik jew demam tuh..heheeh..

    BalasPadam
  9. ini bukan membuka selera lagi dah ni hehehehe

    BalasPadam
  10. Wahh rindu nak makan laksa...haih tak sabar nak tunggu bulan depan..hihihi

    BalasPadam
  11. memang iya, kalau demam, semuanya tak lalu dimakan, kadang-kadang letak makanan paling favorite pun selera. Syukur nikmat kesihatan kan..

    BalasPadam
  12. memag sedap laksa utara tp da lama x makan

    BalasPadam
  13. deman tu sendiri adalah kepanasan yg dicipta oleh badan bagi membunuh virus dan bakteriA dlm badan...sekatan selera juga dicipta oleh badan bagi mengelakkan bendalir penyejuk memasuki badan.

    BalasPadam