sweetmuslimah

klikjer

LAZADA



Isnin, 28 April 2014

Kek Batik Biskut Marie

Resepi kek batik biskut marie


125gm mentega
4 biji telur
2 sudu makan serbuk koko
1/2 tin susu pekat
300gm biskut merie (sepeket lebih kurang)


- Masukkan telur,serbuk koko,mentega dan susu pekat ke dalam periuk atau kuali.
- Nyalakan api perlahan dan kacau sebati semua bahan supaya sekata dan agak pekat.
- Biskut Merie dipecah-pecahkan terlebih dahulu.
- Masukkan ke dalam adunan didalam kuali tadi dan kacau rata,biar sebati.
- Matikan api dan isikan kedalam loyang atau mangkuk yang sesuai.
- ana gunakan plastik untuk melindungi tangan dan tekan kemas-kemas adunan supaya rata dan licin permukaannya.Sejukkan sebelum dipotong untuk hidangan.


Kek Batik Biskut Merie


Kek Batik Biskut Merie yang sedia dipotong

26 ulasan:

  1. sedap..kek yang paling mudah nak buat..bulan puasa ni banyak la kek ni dijual di bazar Ramadhan..

    BalasPadam
    Balasan
    1. sedapkan CP, betul tu tak lama lagi banyak terdapat di bazar Ramadan.. :)

      Padam
  2. Assalamualaikum kak ana, heee puas hati sheila haritu dapat buat sendiri. tapi kak ana buh dalam mangkuk camni, comellah. sheila buat agak tak cantik camni. hehehee

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikumsalam sheila, tak kisah le comei ke idak,janji sedapkan...lagipun nak makan sendiri je kan..pandai sheila buat dah..hehehe

      Padam
  3. lama tak buat kek batik...peberet saya dari sekolah menengah kek batik ni..

    BalasPadam
    Balasan
    1. lepas ni jom pakat buat MaMa MuRsYiD..hehe

      Padam
  4. anis memang giler dengan kek batik nie..heheh.. sedapnyee

    BalasPadam
    Balasan
    1. iye ke anizz.. suka benar ye.. :)

      Padam
  5. pebret sy ni kak. bila dah makan terus lupa orang belakang. hehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. amboi sampai macam tu sekali pebretnya ye... farhana..jangan pandang belakang huhu

      Padam
  6. Nelly teringin nak buat..niat dah byk kali..tapi xsempat buat lagi.,.nak try la nanti..
    thansk for sharing ya..

    BalasPadam
    Balasan
    1. sama-sama Nelly, nanti ada kesempatan cuba kay..

      Padam
  7. sebenarnya senang je kan buat.. tapi sampai sekarang ecah tak reti2 buat kek batik ni..haha..

    BalasPadam
    Balasan
    1. jom kita try buat ecah..senang je dear..tak yah bakar bagai.. :)

      Padam
  8. kek yang senang nak buat, tapi sedap kannn

    BalasPadam
  9. Assalammualaikum akk ana..lama rasanya x snggh sini..sdap kek batik tu nmpknya..sya wat kek ni tak jadi akk..huhu..asyik x beku ja..tensen betul.hehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikumsalam Syaz; memang lama dah tak jengok kak ana ni...rindu gak.. aduhai sifu pastri mesti boleh buat punya ni..hehe

      Padam
  10. Balasan
    1. senang je kan fuza nak buat ni..layan selera anak2.. :)

      Padam
  11. memang suka sangat kek batik ni...simple n senang dibuat....

    BalasPadam
  12. Balasan
    1. kak ana kurang sikit sebab dia manis kan..anak2 memang suka..

      Padam
  13. As-salam...
    My kids pun suka sangat kek batik. Tapi resepi kek batik i lain sikit. I guna milo, marjerin, susu of coz the hero is biskut marrie next time nak try your resepi pula, harap menjadi.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tq Mrs A..kita tukar2 resepi kan..

      Padam