sweetmuslimah

klikjer

LAZADA



Jumaat, 5 September 2014

Jus Kedondong dengan Asam Boi


Jus Kedondong dengan Asam Boi

Jus buah kedondong dengan asam boi

Memandangkan buah kedondong banyak yang telah masak ranum dibelakang rumah,selain dari dijeruk dan dimakan dengan cicah gula dan kicap, ana jadikan jus minuman.Ambil beberapa biji buah kedondong, bersihkan dan kupas kulitnya.Kemudian di belah kecil-kecil dan di blend halus.Campurkan air gula dan masukkan beberapa biji asam boi merah.Maka terhasillah jus kedondong yang sangat menyegarkan dengan rasa masam-masam manis.


Buah kedondong dan asam boi


~berkongsi resepi disini~

14 ulasan:

  1. wow bagi orang disini rasa hehe :) terbaik

    BalasPadam
    Balasan
    1. nanti calrase try buat kay...senang je tu..:)

      Padam
  2. Sedap tu K Ana.. terasa2 plak...^_^

    BalasPadam
    Balasan
    1. sedap kan Nurul, masam2 manis hehe

      Padam
  3. Ana, jus kedondong ini sesuatu yang baru untuk kita ya.., dulu2 arwah mak suka juga buat pajri kedongdong. Daerah kak panggil buar mera ( amra) Tapi buah yang kampung punya besar2..mmm..tak bopleh sebut kecur air liur...hahaa..

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul tu Kak Mala, ia dah dipelbagaikan,pernah juga mak ana cerita tentang pajeri amra ni, kat kg ana pun panggil amra.. :)

      Padam
  4. sunuk la kalo ade pokok kendondong belakang umah.. ni pokok hutan mane tah tetibe tumbuh dan skrg pun dah togel, nak jadi tunggul mati, hahahahaa....

    BalasPadam
    Balasan
    1. pokok ni kak ana tanam eMMe, setakad ni tak berhenti buahnya, Alhamdulillah.. :)

      Padam
  5. sedapnya lahaiii... mana lah nak dapat buah ni.. susah benoo....

    BalasPadam
    Balasan
    1. erm Cik Bahgia, kat pasar tani ada kut buah kedondong ni ..:)

      Padam