Jus Kedondong dengan Asam Boi

by - Friday, September 05, 2014


Jus Kedondong dengan Asam Boi

Jus buah kedondong dengan asam boi

Memandangkan buah kedondong banyak yang telah masak ranum dibelakang rumah,selain dari dijeruk dan dimakan dengan cicah gula dan kicap, ana jadikan jus minuman.Ambil beberapa biji buah kedondong, bersihkan dan kupas kulitnya.Kemudian di belah kecil-kecil dan di blend halus.Campurkan air gula dan masukkan beberapa biji asam boi merah.Maka terhasillah jus kedondong yang sangat menyegarkan dengan rasa masam-masam manis.


Buah kedondong dan asam boi


~berkongsi resepi disini~

You May Also Like

14 comments

  1. wow bagi orang disini rasa hehe :) terbaik

    ReplyDelete
    Replies
    1. nanti calrase try buat kay...senang je tu..:)

      Delete
  2. Sedap tu K Ana.. terasa2 plak...^_^

    ReplyDelete
  3. Ana, jus kedondong ini sesuatu yang baru untuk kita ya.., dulu2 arwah mak suka juga buat pajri kedongdong. Daerah kak panggil buar mera ( amra) Tapi buah yang kampung punya besar2..mmm..tak bopleh sebut kecur air liur...hahaa..

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu Kak Mala, ia dah dipelbagaikan,pernah juga mak ana cerita tentang pajeri amra ni, kat kg ana pun panggil amra.. :)

      Delete
  4. sunuk la kalo ade pokok kendondong belakang umah.. ni pokok hutan mane tah tetibe tumbuh dan skrg pun dah togel, nak jadi tunggul mati, hahahahaa....

    ReplyDelete
    Replies
    1. pokok ni kak ana tanam eMMe, setakad ni tak berhenti buahnya, Alhamdulillah.. :)

      Delete
  5. sedapnya lahaiii... mana lah nak dapat buah ni.. susah benoo....

    ReplyDelete
    Replies
    1. erm Cik Bahgia, kat pasar tani ada kut buah kedondong ni ..:)

      Delete