sweetmuslimah

klikjer

LAZADA



Khamis, 11 Disember 2014

Kek Kukus Biskut Marie


Kek kukus biskut Marie

Cuti sekolah ni, anak ada dirumah rajin juga nak masak untuk minum petang.Belek-belek buku resepi majalah Rasa yang lama-lama terjumpa resepi kek kukus dari bahan biskut Marie.Sedap juga, rasanya lemak manis.Ana kongsikan disini resepinya sebagai rujukan sendiri suatu hari nanti dan kalau ada yang ingin mencuba dipersilakan.

Resepi Kek Kukus Biskut Marie:

Bahan-bahan:

250g mentega
250g gula kastor
350g biskut Marie (sebungkus ana gunakan)-dikisar halus
1 st baking powder
125ml susu pekat
7 biji telur ayam
1 st esen vanila
10 peket asam haw flakes (asam keping-keping dalam bungkusan merah)
pewarna ikut pilihan 

Cara-cara:

Pukul gula dengan mentega hingga kembang
Masukkan telur sebiji demi sebiji
Masukkan esen vanila dan susu pekat
Masukkan kisaran biskut Marie dan gaulkan sebati
Bahagikan kepada dua bahagian dan warnakan
Kukus selapis demi selapis dengan diselang-selikan dengan asam haw flakes.
Setiap lapisan dikukus dalam tempuh masa lebih kurang 3 minit untuk masak.

~selamat mencuba~

18 ulasan:

  1. mcm sedap je, nanti nak cuba jugak.... tepung nya hanyalah biskut yg dikisar tu je kan... thanks kak ana for the recipe...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Mengikut resepi dalam majalah Rasa tu macam tu Eny, sebab tu kek ni memang tak naik ia agak berat.. :)

      Padam
  2. tak guna tepung ye Ana..pakai biskut marrie aje.macm dah terasa asam masinnya..

    BalasPadam
    Balasan
    1. tak kakyon, ana ikut resepi tu memang tak ada tepung ,manis lah juga kena kurangkan mana yg patut untuk kurangkan kemanisannya :)

      Padam
  3. menariklah! biskut marie pun boleh jadi kek kukus.

    BalasPadam
    Balasan
    1. ada kelainan sikit resepi ni Ujie :)

      Padam
  4. waaahh...rajin k.ana...mcm menarik jew

    BalasPadam
    Balasan
    1. tiba-tiba angin rajin menjelma Sha Hehe :)

      Padam
  5. Kena rajin ni...hehehe
    Sekarang ni rajin makan jer, rajin buat tak datang lagi

    BalasPadam
    Balasan
    1. tu lah kak ana kata, angin rajin tiba2 menjelma jadilah kek ni, bila dihembus angin malas makan je lah biskut marie tu cicah milo hehe :)

      Padam
  6. rajinnya buat kek kukus... kalau tak salah makan berjam2 nak siap kan ni kan?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Najib nak tahu tak buat kek lapis kukus secara 'short-cut', lapiskan tebal2 setiap lapisan, cepatlah siapnya hehe..rupa tak cun lah tapi rasa sama je :)

      Padam
  7. yummmy.. sedap.. :) rajin kak ana.. :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. tu time rajinnya Anizz, ada musim kak ana ni hehe :)

      Padam
  8. Rajinnya... saya kalau anak cuti sekolah rasa mcm nak cuti masak skali... hahahah nmpk sedap pulak... haih!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Nora, rajinnya ikut mood bukan hari2 rajin tu muncul hehe :)

      Padam