sweetmuslimah

klikjer

LAZADA



Jumaat, 7 Ogos 2015

Dimana Lokasi Pulau Reunion

Lokasi Pulau Reunion,Perancis


Sejak berita mengenai penemuan serpihan pesawat yang dikatakan milik pesawat Malaysia Airlines MH370 yang hilang lebih setahun yang lalu iaitu pada 8 Mac 2014,nama Pulau Reunion meninggalkan tanda tanya kepada ana iaitu di manakah sebenarnya terletak lokasi Pulau Reunion ini.Untuk menjawab sendiri persoalan di atas, ana mencari beberapa maklumat dari laman-laman web dan hari ini ana kongsikan hasil dari beberapa rangkuman sumber yang ana nyatakan sebagai jawapan sebenar lokasi dan latar belakang Pulau Reunion ini.

kredit foto:rappler.com (klik gambar untuk besarkan)


Menurut worldatlas.com, Pulau Reunion merupakan sebuah pulau volkanik yang indah dengan terdapatnya gunung berapi yang masih aktif.Dalam bahasa Perancis pulau ini disebut sebagai La Re`union dan lokasinya kira-kira 450km berhampiran Kepulauan Madagascar,sebelah Tenggara benua Afrika.Jumlah populasi yang dicatat pada Januari 2014 ialah kira-kira 844 994 orang penduduk.Ia merupakan salah satu daripada 27 daerah jajahan yang berada di luar negara Perancis.


Berikut ana kongsikan laporan dari news.okezone.com serba sedikit latar belakang sejarah Pulau Reunion.
SAINT DENIS - Nama Pulau Reunion akhir-akhir ini semakin sering terdengar sejalan dengan ditemukannya serpihan pesawat yang diduga bagian pesawat Malaysia Airlines MH370. Pulau yang berada di Samudera Hindia ini memang menjadi lokasi ditemukannya serpihan yang mungkin menjadi kunci misteri pesawat nahas tersebut.

Namun, nyatanya masih belum banyak yang tahu mengenai pulau yang disebut oleh orang Prancis sebagai La Reunion ini. Laporan Sindonews (1/8/2015) berusaha sedikit mengungkap mengenai pulau yang berjarak 450 km dari Madaskar tersebut.

Berdasarkan penelusuran dari beberapa sumber, pulau itu sejatinya sudah dikenal sejak sebelum Masehi. Ini terlihat dalam sebuah peta yang dibuat oleh Al Sharif el-Edrisi pada tahun 1350 SM. Para pedagang Arab kala itu menggunakan pulau ini sebagai lokasi transit, dan menamakannya Dina Morgabin.

Walaupun Pulau ini bagian dari Prancis, tapi yang pertama menemukan pulau Reunion adalah orang-orang Portugis. Dom Pedro Mascarenhas, seorang penjelajah Portugis menemukan pulau ini pada tahun 1507, dan pulau ini menjadi milik pemerintah Portugis hingga satu abad lamanya.

Pada tahun 1600-an, orang-orang Portugis akhirnya meninggalkan pulau ini dan membiarkannya kosong. Hal ini dimanfaatkan oleh Prancis yang langsung menduduki pulau ini. Prancis pada tahun 1642 secara resmi mengklaim pulau ini, dan menjadikannya sebagai lokasi pembuangan para penjahat kelas kakap dari negara mereka.

Nama Reunion sendiri diberikan pada tahun 1793, di mana nama ini diberikan berdasarkan sebagai bentuk peringatan atas berakhirnya kekuasaan kerjaan Prancis, dan era baru pemerintahan Prancis dengan sistem demokrasi yang menyatukan seluruh rakyat di negara tersebut.

Selama Perang Dunia II, Reunion berada di bawah otoritas Rezim Vichy sampai 30 November 1942, sebelum akhirnya pasukan Prancis kembali mengambil alih pulau dengan kapal Leopard. Reunion menjadi d├ępartement d'outre-mer (Departemen Luar Negeri) Prancis pada 19 Maret 1946. Kode departemennya adalah 974.

Bagi para penikmat pantai bersih nan sepi, pulau Reunion bisa menjadi salah satu alternatif wisata. Sama halnya dengan banyak pulau di kawasan tropis, wisata bahari menjadi kekuatan utama di pulau tersebut. Selain itu, pulau ini juga dikenal dengan situs-situs bersejarahnya, termasuk beberapa gereja kuno.

Pemerintah Prancis telah memberikan status otonomi kepada pulau ini, di mana mereka memiliki pemerintahan sendiri yang dipimpin oleh Jean-Luc Marx sebagai Presiden Dewan Umum dan Nassimah Dindar sebagai Kepala Pemerintahan.

kredit foto: Reuter (kilk gambar untuk besarkan)
Rujukan sumber kredit kepada: worldatlas.com ,  news.okezone.com dan Sindonews.

22 ulasan:

  1. nampak cantik kan tempat tue..

    BalasPadam
    Balasan
    1. cantikkan khaty, pulau gunung berapi ni memang cantik viewnya :)

      Padam
  2. Thanks for sharing psl pulau reunion ni.. Not bad juga keadaan pulaunya..

    BalasPadam
    Balasan
    1. most welcome my dear Ina Aina cun melecun :)

      Padam
  3. nice entry.. mmg nk tau area mana.. tau kata di madagascar.. tp bl tgk pic peta di lautan hindi.. dh blh imagine..

    BalasPadam
  4. tq sis ...suki pun tertanya2 lokasi pulau tu

    BalasPadam
    Balasan
    1. tu lah suki, kak ana pun tertanya2, selepas dapat info dan sumber kak ana share balik sini untuk makluman semua yang seperti kita kan :)

      Padam
  5. info baru. and pulau reunion sangat cantik! semoga pencarian mangsa dipermudahkan dan punca nahas MH370 dapat dirungkai. amin... jom baca entri terbaru

    BalasPadam
    Balasan
    1. amin, semoga terlerailah segala kemusykilan satu hari nanti .

      Padam
  6. Malam tadi jer.. Mrs. A baru betul-betul menghayati news MH370 sebab lebih tertarik dengan news 1MDB, itu pasal baru tahu nama Pulau Reunion ni tapi tak pasti kat mana thanks K. Ana sharing info.

    BalasPadam
    Balasan
    1. most welcome Mrs A, kita kongsi2 info kan :)

      Padam
  7. Perkongsian Ana lebih detail dari Zumal. Nice entry ^-^

    BalasPadam
    Balasan
    1. lebih kurang je rasanya Zumal, sharing is caring kan :)

      Padam
  8. pasti ada hikmah mengapa Pulau Reunion "dipilih" oleh tragedi MH370 kan.... errmmm...

    apapun, memang cantik pulau ni... Subahanallah... ;)

    BalasPadam
    Balasan
    1. kan ain, segala kejadian ada hikmahnya

      Padam
  9. Hello, sorry for using English but my Malay is not good enough. Just to remark that the first picture (With lagoons and small Island) is definitely not of Reunion Island... I'm guessing Mauritius maybe?

    BalasPadam
    Balasan
    1. thank you for your feedback Philippe Berger, I'll delete that picture.Thank you so much for the info :)

      Padam
  10. cantik pulau dia..

    macam teringin pulak nak p... hehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. cantik pemandangannya SN, jom pi sana nak hihi :)

      Padam