sweetmuslimah

klikjer

LAZADA



Rabu, 3 Februari 2016

WW : Buah Binjai


Buah Binjai 




Wordless Wednesday : Jom kongsi siapa ada pengalaman dan kisah tentang buah binjai ?? 


24 ulasan:

  1. saya penah keje kejo dengan kerbau gile masa pi kutip buah binjai yg gugur lepas ribut...laju gile kak dia kejo mana saya menyorok sume dia tau...last2 saya campak je buah binjai kat tanah baru la dia stop kejo saya...mak cakap dia kejo ikut kesan bau dari buah tu...mungkin la kot bau binjaikan kuat

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ya ampun malindaaaa... kelakar kisah malinda ni, mahu demam tuu bukan kecik kerbau tuu giler lak tuu adoi.. haah kan buah binjai ni ada bau juga.. terima kasihlah kongsi kisah malinda pagi-pagi ni, buat kak ana tersenyum je... cayang malinda :)

      Padam
  2. Balasan
    1. ye NH inilah rupa paras buah binjai :)

      Padam
  3. mesti dah nak pupus ni..tak pernah tgk pun

    BalasPadam
    Balasan
    1. agaknya Suki, dah makin payah nak jumpa sekarang ni :)

      Padam
  4. Selalu dengar nama je tapi tak pernah tengok

    BalasPadam
    Balasan
    1. hari ni zumal dah dapat tengok kan hihi :)

      Padam
  5. Kakcik makan kalau manis, tapi kalau masam, kakcik angkat tangat...surrender!

    BalasPadam
    Balasan
    1. alaa kakcik tak geng dengan ana, ana suka masam hihi :)

      Padam
  6. Nak share tapi tak pernah makan lagi. Macam mana rasa dia Kakna?

    BalasPadam
    Balasan
    1. ada dua jenis Sha, satu yang masam sangat2, lagi satu ada yang manis, macam mangga lebih kurang rasanya :)

      Padam
  7. Kalau jumpa pun wani balik kg , baru ada tapi masammmm , setakat ni x pernah try resepi yg guna binjai ni

    BalasPadam
    Balasan
    1. memei masam wani kan, sellaunya orang buat sambal belcan buh binjai ni, tapi ada yang manis juga wani, jiran kak ana bawa balik dari kelante :)

      Padam
  8. Err.. tak dak.. hahaha

    Budak taman nau orang ni kan.. aiyark ~~

    BalasPadam
    Balasan
    1. kompom Zaf tak pernah tengok buah binjai kan duk membesar di taman haha :)

      Padam
  9. Tengok buah ni teringat kat arwah tok..feveret dia ni...cakap pun dah keluar air liur...mcm terbau2 wanginya..
    Biasa tengok pokok dia kecil2 dulu..besar dan tinggi sangat..

    BalasPadam
    Balasan
    1. pokoknya besar kan Kak Mala, dulu ada juga di kampung ana, sekarang nak jumpa pun payah dah, ni jiran bagi bawa dari kelantan, manis isinya..:)

      Padam
  10. X pernah tgk.. X pernah makan..
    teringin nak rasa..

    BalasPadam
    Balasan
    1. binjai ni ada dua jenis Sha, satu hat manis sedap, satu lagi masam giler hat ni selalunya orang buat sambal belacan je ayau jeruk hihi :)

      Padam
  11. salam.sy nk tanya.ky mna sy boleh dptkn buah ni.sbb nk buat ubat.berhrp sgt.terima kasih

    BalasPadam
    Balasan
    1. Masyaa Allah, kalaulah ana dapat membantu akmal, tak pasti akmal berada di lokasi mana, jika di sekitar utara mungkin mudah juga untuk mendapatkannya di kawasan kampung-kampung melayu. Kalau di Perak ni misalnya, di Teluk Intan sendiri sering ana temui di pasar besar Teluk Intan, tempat jualan sayur-sayuran Melayu tu, atau di pasar taninya. Jika di Selangor mungkin boleh di dapati si Sabak Bernam atau sekitarnya. Mudah-mudahan dipermudahkankaNya Akmal mendapatkan buah binjai ni. Aamiin.

      Padam