Premium Homemade Brownies Dan Blondies Untuk Orang Kedah

Brownies ni asalnya dari resepi biskut coklat jenis soft dan chewy, yang kemudiannya apabila pencipta asalnya tersilap mengadun adunan biskut tersebut, maka dia memasukkan adunan kedalam acuan eampat segi, dibakar dan kemudian dipotong empat segi berbentuk bar. Disebabkan warna yang gelap ianya digelar Brownie.



Teksturnya lembut seperti kek, tetapi padat dan dense, dan crispy di sebelah atasnya. Tak seperti kek biasa yang agak spongy, brownies adalah kek padat yang berat! Gabungan ciri-ciri tersebut yang menjadikan Brownie ni sangat sedap dan popular di kalangan penggemar kek dan chocolate khususnya. 

Ada bermacam jenis brownie, dari jenis yang chewy, gooey dan agak lembut dan moist sehinggalah yang jenis agak keras. Tetapi brownie yang paling sedap ada lah jenis lembut dan sedikit melted ditengahnya.. 

Tips penting untuk menghaslkan brownie yang sedap ialah kena guna pure chocolate dan pure butter dan ianya tak boleh dibakar melebihi masa yang ditetapkan. Selain itu juga, tak boleh overmix semasa mengadunnya. Jadi pembuatanya brownies sangat ringkas, tak perlu pakai mixer pun tetapi detailnya kena teliti.



Sebenarnya banyak brownies mix dijual di pasaraya yang sememangnya sangat menudahkan bagi penggemar Brownies. Tapi, even brownies mix yang harga mahal sekalipun, rasanya tak sesedap yang dibuat dari scratch. Ada banyak yang menggunakan pewarna.

Di Kedah ni susah nak cari Brownies premium jadi kepada peminat Brownies di sekitar Negeri Kedah terutama di kawasan Bandar Alor Setar, Bandar Jitra, Bandar Darulaman, Kepala Batas dan Changlun, kalau nak order Premium Homemade Chocolate Brownies yang menggunakan pure gourmet chocolate yang bermutu bolehlah order dari saya.


Premium Brownies Coklat Susu RM 30 Sekotak
P4302580ed



P4302587ed

P4031861ed




Blondies ibarat adik beradik kepada Brownies, cuma perbezaannya ialah dari segi warnanya yang Perang sebab itulah dipanggil Blondies (dari perkataan Blonde). Ini kerana jika brownies diadun dengan coklat didalamnya, Blondies pula, adunannya tidak dicampur coklat tetapi, di ditabur coklat susu berbentuk coins didalamnya menghasilkan lapisan lapisan coklat berselang seli dengan adunan. Memang sedap bila gigit tu ada coklat yang melted ditengah tengah!!!! Memang meleleh dengar kan hehehe. Ada yang panggil Congo Bar di Malaysia ni.
P4302588ed




Blondies Coklat Susu RM 30 Sekotak. Dalamnya penuh dengan lapisan coklat susu
P4302603ed

P4302536ed



Rich Chocolate Brownies With Almond And Chocolate Chips RM 30 Sekotak
P4222475ed



P4212429



Brownies dan Blondies ni tahan sehingga 5 hari tanpa peti sejuk  Disebabkan ianya tak ada cream frosting dan topping, ianya sangat sesuai dijadikan sebagai hantaran, dan hadiah atau buah tangan kepada kawan-kawan. Packaging dalam kotak (upon request) untuk hadiah atau buah tangan, dan packaging dalam kotak window dengan hiasan riben  dan renda mengikut theme (upon request) untuk majlis pertunangan. Boleh request untuk letak font diatas brownies tanpa extra charge. Kebanyakkan yang order dalam kotak cantik cantik ni sebab nak hadiahkan kepada isteri, boyfriend dan girlfriend dan ada juga untuk tujuan nak propose :D. Lebih baik bagi sekotak brownies yang sedap dari bagi sejambak bunga kan :D

P4031844ed
P4031852ed


Saya hantar sendiri Brownies saya sekitar Jitra/ Alor Setar setiap hari sebelum pukul 9 pagi dan selepas pukul 6 petang. Tak perlu susah datang ambil :)



Untuk yang luar dari Kedah, saya tengah tunggu packaging sampai. Insyallah by next week boleh la order :)



Contact Details :

Eny Abdullah

Phone : 012-5360877

Email : enyabdullah@gmail.com

Website : www.enyabdullah.com


Just Whatsapp / Call Eny 012 - 536 0877. Tempahan banyak boleh dapat harga istimewa.





6 Comments

  1. terima kasih kak ana sudi review :D

    ReplyDelete
  2. k.ana..ayat last tue letak kalau tempah banyak dapat harga kasih sayang..ngee

    ReplyDelete
    Replies
    1. haa tu lah adik beradik kita ni..kan penuh kasih sayang khaty :)

      Delete
  3. baru nak tanya.. Kak Ana ke yang buat.. nak kena roger Eny la ni..
    tergoda n rasanya nak order.. yg kat kawasan rumah ni cine yang buat..

    huurm.. save entry ni.. nnt lepas rasa nk buat makan2..

    ReplyDelete