Featured Coupons

recent/hot-posts
Nostalgia Atap nipah atap rumbia

Terjumpa dua keping foto ni di paparan facebook, terimbas semula kenangan masa lalu. Amat nostalgia zaman kanak-kanak dahulu, pernah merasai pengalaman tinggal di rumah beratap rumbia atau nipah ni. Bagaimana dari daun rumbia yan…

Durian kampung Kuala Lipis

Khamis lepas, suami ajak balik kampung nya di Benta, Kuala Lipis, Pahang. Ada urusan tanah pusaka sambil tu nak balik jengok adik beradiknya, mertua ana dua-dua dah tak ada, jadi kalau balik pun ke rumah abang dan kakak ipar di k…

Lokasi cantik beriadah petang dan photoshoot di Eco Grandeur, Puncak Alam

Hujung minggu kalau dapat keluar sekejap pun jadi lah kan beriadah bersama keluarga. Hidup pasca Covid dengan norma-norma baharu kehidupan ni melatih kita untuk bijak dalam mengurus masa dan lokasi sebelum keluar ke mana-mana. Ya…

Cara halau nyamuk ketika berkebun

Lama juga lah ana tak jengok kebun belakang rumah, sejak dua menjak ni hujan petang-petang. Rumput pun mula lah naik. Dah lama tak merumput. Selalu ana turun belakang rumah ni dalam pukul 6 petang , musim hujan-hujan ni apa lagi …

Inisiatif Pantri Komuniti AyamBersamaMu Tular di Kuala Lumpur!

Sukarelawan Kongsi Kemeriahan Hari Raya dengan Rumah Kebajikan yang Menguruskan Projek Pantri dengan Hidangan Masakan Ayam Brand Walaupun sambutan Hari Raya tahun ini agak terjejas oleh wabak Covid-19 dan Perintah Kawalan Pergera…

Alhamdulillah di izinkanNya juga kembali ke kampung halaman semasa PKPP

Selepas di umumkan sahaja pergerakan rentas negeri di benarkan , ana terus dapat panggilan dari abah di kampung. Lain benar suaranya kedengaran girang sangat ajak anak cucu balik. Dalam hati ini tetap ada kegusaran walaupun benak…

Takwim Penggal Persekolahan 2020 dipinda

Esok 24hb Jun 2020, In Shaa Allah anak-anak Tingkatan 5 dan 6 yang akan menduduki peperiksaan awam iaitu Sijil Pelajaran Malaysia (SPM), Sijil Vokasional Malaysia (SVM), Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM), Sijil Tinggi Aga…

Sekian lama kereta tak bergerak ? 4 Idea mudah mempastikan kereta kita bersedia untuk pergerakan di jalanan dengan norma baharu

Ana pasti kita semua telah pun memulakan kehidupan pasca pendamik sekarang ini. Selepas hampir 3 bulan berada di rumah malahan ada yang bekerja dari rumah sepanjang tempoh masa tersebut. Sepanjang tempoh itu, banyak masa di habis…

Masak lemak udang bersama bayam brazil

Bayam brazil lagiii... Ater dah banyak merimbun daun nya dalam pasu di belakang rumah, kalau tak cantas tak dapat lah pucuk baru naik kan. Sebenarnya bayam brazil ni masak apa pun sedap. Sebelum ni ana buat salad, kerabu dan ulam…

Resepi almond london sukatan cawan

Lama gak terperam nak terbitkan entri resepi almond london ni. Macam yang ana cerita kan dalam entri buat semperit tradisional  dan biskut florentine sebelum ni, kerana PKP ni lah kembali mood nak buat biskut raya tahun ni. Seka…

Sambal nyor berteman ulam selera orang kampung

Tiap kali balik kampung misi mencari ulam ke pasar besar Teluk Intan lah ana dan suami. Kali ini kami dapat ulam pucuk cabang tiga, atau ada orang panggil pucuk tenggek burung. Seikat RM1 sahaja harganya. Pucuk ulam raja pula ana…

Proses pengosongan bilik Kolej Kediaman waktu PKPP 2020

Tiga bulan lebih Adik Ika tinggalkan kolej selepas berlakunya PKP dahulu. Syukur sangat waktu awal-awal lagi Adik dah ada di rumah kerana balik hujung minggu asalnya, terus pengumuman PKP pertama dia dah ada di rumah sampailah ke…

Tumis pucuk paku

Setiap kali balik kampung, suami pasti minta mak ana masak kan sayur pucuk paku. Pucuk paku banyak je tumbuh keliling rumah, cuma kadang-kadang nak pi petik tu jer masalah sebab ia tumbuh dalam parit agak semak samun. Takut gak k…

Cara buat biskut florentine bentuk bulat

Sebelum ni ana ada terbitkan entri resepi biskut florentine di  SINI  , masa tu ana buat biskut florentine ni jenis yang di potong kepingan empat segi. Agak susah juga nak dapatkan bentuk yang sama saiz dan mudah pecah bila di po…

Makan colek ayam dirumah

Dah jadi kelaziman setiap tahun kami akan menikmati makan colek di Warung Kita, Kg Melayu Sungai Buloh setiap kali bulan Ramadan. Dalam sebulan puasa tu satu hari kami akan ke sana menikmati colek ayam atau colek seafood. Pernah…