Inilah Produk Kecantikan Orang Dulu-dulu

Bagi ana yang membesar sekitar tahun 1990-an dahulu ketika di usia remaja memang tak banyak pilihan kosmetik yang ada. Ketika itu membeli produk kecantikan bukan lah di farmasi seperti sekarang, kami membelinya sama ada di kedai runcit ataupun di pasaraya sahaja. Kebanyakan produk pula bukan lah produk tempatan, hampir 80 % produk dari luar negara. Haa!! Bukan main ko, semua produk dari oversea tau. Antara yang masih ana ingat lagi adalah produk bedak wangi Yardley, Citticura, sabun wangi Popinjay dan kalau produk tempatan pun seperti bedak jenama Zaitun, sabun Lux dan beberapa lagi yang dah tak berapa ingat sangat. 

Kosmetik kami pun bukannya ada banyak jenis macam sekarang ni. Bedak asas atau foundation pun tak pakai, tepek terus bedak kompak kat muka. Paling malas pun sapu je bedak talkum wangi tu, siap dah. Tak ada sunblock, uv protection sangat pun. Sebab tu masa sekolah dahulu wajah sorang-sorang gelap jer, natural beauty gituew. Masker kami pula, naa... putih macam tepung gomak sapuan bedak sejuk hasil buatan mak sendiri. Hehe 😊😊 Dan dua bedak di dalam gambar di bawah ni pun pernah ana gunakan sebagai kosmetik zaman remaja dulu-dulu, kami panggil bedak siam dan bedak nyonya.


bedak nyonya


Bedak dalam botol kaca tu, kami panggil bedak siam. Bedak ini namanya bedak Happy. Di dalamnya terdapat dua lapisan cecair jernih atau airnya dan di bahagian bawah tu bedaknya. Bedak siam ni kena goncang dahulu agar sebati sebelum memakainya. Ala-ala foundation laa dedulu ni. Tapi kalau dah sapu ni kat wajah, tak yah sapu bedak lain dah sebab ianya pekat dan warnanya cerah. Kalau si pemakai berkulit cerah tu, comel lagi lah tapi kalau berkulit gelap, hehe.. lain macam dah rupanya. Bedak ni sejuk je bila di sapu dan rasa berangin. 


Bedak yang di dalam kotak tu pula, kami panggil bedak nyonya. Ada dua warna, satu warna putih dan satu lagi warna pink. Bila ana Google mengenai bedak nyonya ni, banyak perkongsian yang bercerita bedak nyonya ni bagus untuk hilang kan jerawat di wajah. Tapi kan, ketika ana remaja dan rakan-rakan sebaya kami dahulu, memang tak ramai pun yang mengalami masalah kulit wajah berjerawat termasuk lah ana sendiri. 

Mungkin faktor pemakanan agaknya, ye lah...kami dahulu makan di rumah masakan mak sahaja, jarang makan makanan di luar dengan kandungan MSG semua tu. Nak kata menjaga sangat kebersihan wajah pun, ketika itu tak lah sangat, cuci muka pun guna sabun mandi je haha 😀😀😀 . Cuma itulah, kebanyakan produk yang kami guna ni di hasilkan di kilang yang terjamin atau pun datang terus dari luar negara. Mungkin ini juga antara faktornya, Waallahu a'lam. 

Lagipun masa tu mana ada media social nak cerita pengalaman masing-masing, hat mana yang jumpa depan mata itu lah yang bercerita. Zaman remaja kami memang begitu lah kisahnya, jauh berbeza dengan anak remaja masa kini dah pandai bersolek dan menjaga kecantikan. Dunia dah berubah kan, cuma walau berubah dan moden mana sekali pun, hukum syariah harus di jaga dan di taati sebaik mungkin. In Shaa Allah selamat dunia akhirat. 
Inilah Produk Kecantikan Orang Dulu-dulu Inilah Produk Kecantikan Orang Dulu-dulu Reviewed by Ana Jingga on July 08, 2018 Rating: 5

8 comments:

  1. rindunya zaman dulu-dulu. Adoi teringat terus zaman sekolah dulu miza gelap pakai bedak happy ne memang pelik betui rupa hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe ia bukannya ada pilihan tona warna, sapu je lah ye Miza :)

      Delete
  2. legend bedak tu, AJ.
    pernah ada lah :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe tahun 90-an memang kenal sangat bedak2 ni kan Aida :)

      Delete
  3. Dua-dua bedak ini sha pernah pakai..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe wajib tu Sha untuk anak-anak yang membesar sekitar 90-an

      Delete
  4. timm pernah tgk bedak2 ni dekat umah, dulu hakak2 timm dok guna agaknya..hihi..

    ReplyDelete
    Replies
    1. mungkin lah Tim kalau kakak2 Tim membesar tahun 90-an :)

      Delete

Powered by Blogger.