Kerajaan telah menggalakkan rakyat Malaysia khasnya menggunakan aplikasi MySejahtera sebagai tracking untuk kita memasuki atau menghadiri mana-mana presmis perniagaan, majlis dan sebagainya. Aplikasi MySejahtera memberikan info terkini, statistik, risiko kawasan dan sebagainya untuk kita ketahui perkembangan pendamik Covid19 di dalam negara. 

Di mana-mana kini, untuk check in memerlukan scanning QR Code dan mudah tak perlu lagi kita perlu menulis rekod di buku log premis perniagaan dan majlis. Cuma kadang-kadang terfikir juga bagaimana pula dengan mereka seperti anak-anak dan warga emas yang tidak mempunyai telefon pintar ? Bagaimana untuk KKM  mendapatkan data sekiranya terjadi sesuatu kluster atau kes jangkitan di lokasi yang pernah di kunjungi ? Rupa-rupanya, MySejahtera mempunyai ruang untuk kita memasukkan data anak-anak atau jagaan yang tidak mempunyai telefon pintar. Jom ana kongsikan cara masukkan data insan-insan di bawah jagaan kita di dalam aplikasi MySejahtera. Mudah sangat pun. 

Cara masukkan data anak/jagaan /warga emas yang tidak mempunyai telefon pintar ke dalam MySejahtera


1. Log-in ke dalam aplikasi MySejahtera ( pastikan update dahulu ke versi terbaharu ).

2. Di bahagian atas kanan , klik pada icon MORE ( lihat pada anak panah ) 




3. Klik pada pautan "Manage Dependents "

4 Di bahagian bawah kanan klik pada "Add dependents ". Di nyatakan disini ruang ini adalah untuk kita masukkan data orang di bawah jagaan kita yang tidak mempunyai ekses telefon pintar dengan aplikasi MySejahtera sahaja. 



5. Isikanlah butiran yang diperlukan dan klik pada "Add Another "jika ingin menambah data atau terus klik pada "Save "jika selesai. Jangan lupa nak save naa, supaya data tersimpan di sistem MySejahtera. 

Apapun sama-sama kita terus berusaha mematuhi SOP yang di tetapkan dan jangan putus asa berdoa agar pendamik ini akan segera berlalu. Keluar hanya jika perlu dan elakkan berada di tempat yang sesak dan padat, jaga penjarakan fizikal serta pakai pelitup muka bila berada di tempat-tempat awam sebagai langkah usaha kita memutuskan rantaian Covid19 ini. Aamiin. In Shaa Allah,

12 Comments

  1. Bolehlah masukkan nama anak2 yang takde hp

    ReplyDelete
  2. Alhamduillah, Naim dah install dan dah guna app Mysejahtera dan key in data untuk ibu bapa .. semoga covid segera lenyap

    ReplyDelete
  3. Tq kak AJ, baru tau boleh buat untuk anak sekali

    ReplyDelete
  4. alhamdulilah anak2 semua dah besar2. dah tak perlu ibu dia buat ye..
    apa2 pun nice sharing. amal jariah ni.

    ReplyDelete
  5. Nice sharing K.Ana baharu tahu yang ni so Mrs. A kena up-grade vesion la nih!

    ReplyDelete
  6. Boleh la tambah tp tak stay dgn parents jd depa akan tulis guna buku.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ya mak abah kak ana pun tulis buku nina di kampung sana

      Delete