Apabila di umum kan baru-baru ini mengenai pengeluaran akaun 1 dalam caruman KWSP bagi yang terkesan dengan pendamik Covid19 ini, pasti ramai yang boleh menarik nafas lega. Jika sebelum ini i-Lestari banyak membantu sedikit sebanyak dalam menghadapi kekangan ekonomi keluarga, kali ini ada pula i-Sinar yang pastinya akan meneruskan kesinambungan perbelanjaan dalam urusan kewangan seseorang. Salah satu kategori yang menjadi perhatian ramai pastilah berita baik buat kami suri rumahtangga ni. Di nyata kan suri rumah bakal boleh membuat pengeluaran akaun 1 KWSP secara auto matik.

Dah nama lagi suri rumah tangga yang mempunyai caruman KWSP mungkin dah berapa lama tidak mencarum, jadi kebanyakan nya mungkin dah terlupa password atau ID Pengguna untuk log masuk ke I-Akaun KWSP. Bukan apa, mestilah para surirumah tangga ni nak tahu juga berapa baki yang masih ada di akaun 1 masing-masing sebelum mengisi permohonan i-Sinar nanti. Kalau dulu ada juga di kirimkan penyata tahunan tapi sekarang ni semuanya semakan secara online sahaja. Jadi bagi yang dah terlupa password atau ID Pengguna ataupun kedua-duanya sekali, korang boleh reset semula dengan cara yang ana kongsikan di bawah ini. Semoga bermanfaat, In Shaa Allah. 


lupa password i-akaun kwsp


Panduan ringkas jika lupa password ( kata laluan ) / ID Pengguna i-Akaun KWSP 


Sebelum menggunakan fungsi Lupa ID Pengguna / Kata Laluan, ahli perlu mendaftarkan nombor telefon bimbit bagi tujuan penerimaan TAC. Pendaftaran nombor telefon bimbit boleh dilakukan di mana-mana Kios atau Kaunter KWSP. Bermakna kita perlu daftar terlebih dahulu akaun i-Akaun  sebelum log masuk dan pendaftaran kali pertama adalah di kiosk atau kaunter pejabat KWSP sendiri. 

1. Layari ke laman rasmi KWSP di https://www.kwsp.gov.my/ . 

2. Pilih Log Masuk ke i-Akaun (Ahli)




3. Klik Lupa ID Pengguna / Kata Laluan 

4. Pilih salah satu bantuan yang diperlukan (ID Pengguna Sahaja/ Kata Laluan Sahaja / ID Pengguna dan Kata Laluan)


lupa password i-akaun kwsp


5. Isikan No.MyKad Atau No.KWSP

6. Klik Permohonan TAC untuk mendapatkan nombor TAC

7. Semak nombor telefon bimbit yang telah didaftarkan untuk penerimaan TAC dan Klik Sahkan 

8 . Makluman TAC dihantar ke nombor telefon bimbit yang telah didaftarkan akan dipaparkan. Klik Tutup untuk teruskan.

9. Isikan 6 digit nombor TAC yang diterima melalui SMS dan Klik Seterusnya 

10. Cipta Kata Laluan Baru dan isi semula untuk sahkan (8 - 20 aksara, kombinasi abjad dan nombor. Contoh: password123) . Klik Hantar .

11. Skrin pengaktifan berjaya akan dipaparkan Ahli boleh terus login untuk menggunakan i-Akaun

Dan boleh lah tengok baki caruman yang ada di akaun 1 KWSP masing-masing. Untuk butiran penuh dan sumber rujukan di SINI

6 Comments

  1. Mudah mudahan membantu mereka yang lupa pasword 😊

    ReplyDelete
  2. inilah yang selalu terjadi kpd mama everytime nak login mmg asyik terlupa password sokmo

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha kadang2 yang jarang2 log in tu akan terjadi lah kan mama :)

      Delete