Selalunya kak ana lalu lalang jer di hadapan hotel Double Tree By Hilton Shah Alam I-City nih tiap kali ke I-City Central. Tapi nak di rezekikan lah minggu lepas, kak ana menerima jemputan media untuk majlis Preview Buka Puasa di sini. 

Cantik sangat interior di ruang lobby hinggalah ke Makan Kitchen di mana di sana lah bakal berlangsung majlis buka puasa sepanjang bulan Ramadan 2024 yang bakal menjelma tak sampai 2 minggu lagi In Syaa Allah... 


berbuka puasa di DoubleTree by Hilton Shah Alam i-City  ‘Green Ramadan’


Ada yang istimewa dan sangat praktikal untuk kita sama-sama meriahkan Iftar Ramadan tahun ini jika kita memilih untuk buka puasa di Double Tree By Hilton Shah Alam I-City. Meh kak ana kongsikan dengan korang semua mengenai kempen buka puasa " Green Ramadan " yang sangat baik untuk mengurangkan pembaziran makanan. 



DoubleTree by Hilton Shah Alam i-City memulakan Inisiatif ‘Green Ramadan’ untuk mengurangkan pembaziran makanan sepanjang bulan Ramadan 2024





Menariknya kempen ini merupakan kerjasama antara Hilton's Travel dengan tujuan strategi United Nations Environment Programme (UNEP) West Asia’s ‘Recipe of Change’ Sustainable Ramadan Campaign dan AI Winnow teknologi untuk pengesanan sisa digital hingga ke pinggan hidangan. Agak komplikasi juga lah kan nak faham. Tak pe kak ana kongsikannya lagi di bawah ni. 




DoubleTree by Hilton Shah Alam i-City dengan sukacitanya mengumumkan pelancaran bufet Ramadan yang dinanti-nantikan bertemakan "Merentasi Tradisi, Sajian Dulu dan Kini” dengan perubahan yang bernas pada tahun ini. 




Bakal berlangsing di Makan Kitchen, akan melaksanakan langkah-langkah untuk meminimumkan pembaziran sepanjang bulan Ramadan dari 10 Mac - 9 April 2024 dan memacu kesedaran penggunaan  sumber tempatan dan sisa makanan.




Sebagai sebahagian daripada kempen antarabangsa , Hilton di 30 cawangan di lima negara termasuk Malaysia, UAE, KSA, Bahrain, Qatar dan Türkiye, Inisiatif Hilton Green Ramadan menyokong Hilton’s Travel With Purpose sambil merapatkan jurang antara resipi tradisional lama dengan resepi kontemporari trending masa kini.




Ianya sebagai satu kaedah untuk memupuk rasa perpaduan dan perhubungan merentas generasi, dan dengan komitmen Environmental, Social, and Governance (ESG) yang kukuh, kempen itu meraikan tradisi masakan yang pelbagai dalam masyarakat sambil menyantuni alam sekitar.




Antara objektif kempen termasuk:

Mendidik Melalui Pencapaian Culinary : Dengan menawarkan pandangan tentang kepentingan sejarah resepi dan menu tradisional Hidangan Ramadan, kempen ini bertujuan untuk mempamerkan evolusi masakan Ramadan sambil memperkenalkan tetamu kepada trend terkini.




Meraikan Kepelbagaian dan Keterangkuman komuniti di Malaysia : Kempen ini berusaha untuk mempamerkan  kepelbagaian masakan secara autentik tradisi dalam komuniti, memupuk keterangkuman dan meraikan limpahan perisa dan evolusi suasana masakan Malaysia.




Komitmen ESG: Teras inisiatif adalah komitmen teguh terhadap nilai ESG, dicapai melalui sumber bahan, sokongan khusus untuk perniagaan tempatan, dan strategi pengurusan sisa yang komprehensif. Amalan lestari diutamakan untuk meminimumkan pembaziran dan penyelesaian mesra alam dicari secara aktif untuk menyumbang kepada planet dan komuniti yang lebih sihat.




Untuk itu, DoubleTree by Hilton Shah Alam i-City telah menggunakan sistem  Winnow untuk mengukur dan mengurus sisa makanan pra dan pasca pengeluaran secara forensik, termasuk yang tidak digunakan makanan dari pinggan tetamu. 



Data tersebut direkodkan ke dalam LightStay, pengurusan ESG yang memenangi anugerah Hilton platform yang dibangunkan untuk mengira dan menganalisis prestasi kemampanan sepanjang operasi hotel. 




Ini membolehkan hotel mempelajari dan mengumpul data tentang tingkah laku penggunaan makanan pengguna dan mengambil tindakan untuk mengurangkan pengeluaran berlebihan dan mengurangkan sisa makanan.




Langkah-langkah lain termasuk menampilkan 85% bahan-bahan sumber tempatan dalam bufet Ramadan, dengan komitmen untuk meminimumkan plastik sekali guna sepanjang bufet, serta perkongsian DoubleTree by Hilton Shah Alam i-City dengan Food Aid Foundation dalam mengedarkan pek makanan kepada mereka yang memerlukan.




“Dalam menghormati bulan Ramadan yang penuh keberkatan, kami dengan bangganya memperkenalkan kempen ‘Ramadhan Hijau’ di DoubleTree by Hilton Shah Alam i-City. Komitmen kami melangkaui pengalaman makan yang luar biasa; ia merangkumi rpenghargaan mendalam terhadap alam sekitar kita. 




Melalui langkah mesra alam yang inovatif, kami bercita-cita untuk memperkayakan semangat Ramadan sambil memperjuangkan kelestarian dalam alam perhotelan," menurut  Gagan Talwar, Pengurus Besar DoubleTree by Hilton Shah Alam i-City.




Antara menu yang ada mengetengahkan hidangan klasik seperti Siput Sedut Masak Lemak, Rendang Tok, Kerang Sambal, Gulai Kambing Nusantara, Ayam Percik Ala Kelantan dan Udang Petai Gerimis, Kambing Golek dengan Sos Lada Hitam, Mee Udang Istimewa, Roti Jala dengan Kari, dan Mee Maggi Goreng Daun Pisang dan banyak lagi. 






Bufet Ramadan “Merentasi Tradisi, Sajian Dulu dan Kini” di Makan Kitchen disediakan setiap hari dari 6:30 petang hingga 10:30 malam, dan berharga RM188 bersih bagi setiap dewasa dan RM94 setiap kanak-kanak. 




Untuk members Hilton Honors boleh menikmati diskaun makan eksklusif,  diskaun 15%. Mana kala untuk tempahan awal atau early bird dengan bayaran penuh sebelum 17 Mac 2024 akan menerima diskaun 20%. 




Bagi kumpulan yang lebih besar, tempahan 15 orang dan ke atas menerima diskaun 15%.




Untuk maklumat lanjut, hubungi +603 5650 0200
e-mel : Doubletreeshahalam.foodandbeverage@hilton.com 
atau
layari EatDrinkHilton.com






2 Comments

  1. Sy dapat jemputan ni, Kak Ana tapi tulah, bukan dekat² pulak nak perginya. Kalau tak, boleh sembang sampai malam dgn kak Ana, hihi.

    Banyak makan tak tu?

    ReplyDelete
  2. Ok, saya nak cari tahu double tree jakarta ada buat event seperti ini tak 😄. Pernah sekali stay dan dinner di double tree jakarta, memang lah sedap semua makanan mereka. Jadi saya yakin kalo buat acara ramadhan begini pasti semua menunya enak 😍😍

    ReplyDelete