Resepi air jagung meletopss

Jagung adalah antara buah feveret ana dari kecil lagi . Kalau dulu ketika kanak-kanak bila ikut mak abah atau mak mak saudara pasti singgah beli jagung rebus di hadapan menara condong Teluk Intan tu. Tak cukup beli jagung rebus air jagung ceduk depan bus stop tu pun wajib beli..sedap ya amat. 

Dah lama dah adik ana, Lan janji dengan anak-anak sedara nya nak buatkan air jagung meletop yang viral ketika itu. Kan main laa anak-anak ana tuntut dari pak usu nya dah dekat setahun juga lah janji tinggal janji. Tapi kan untuk menu buffet steamboat kami masa cuti Deepavali lepas, ana saja je belikan kordial jagung. Pastu budak-budak ni wasup dalam group suh pak usu nya buat kan air jagung meletops tu. Haaa... sudahnya merasa juga lah kami air jagung pak usu Lan. Tapi serius memang sedap ya amat. Ana sinpan sini resepinya..lain kali boleh la buat lagi, senang nak refer. 




Resepi dan bahan air jagung lemak manis


Bahan-bahan

1 botol kordial jagung (ana guna saiz kecil kordial nya )
1 tin susu pekat
2 tin susu cair
1 tin jagung manis dalam tin
Gula ( boleh tambah ikut kemanisan yang dikehendaki)
Air secukupnya
Air batu




Cara buat air jagung


- Satukan kesemua bahan kordial, susu pekat , susu cair dan jagung tin ke dalam periuk . 

- Masukkan air secukupnya.

- Masak di atas api perlahan dan kacau selalu sehingga pekat.

- Rasakan dengn gula untuk mendapatkan rasa manis yang diperlukan.

- Matikan api dan sejukkan

- Ketika menghidangkan baharulah di masukkan air batu agar ia tidak cair dan hilang lemak manisnya nanti. 

- Siap dah. 






Resepi air jagung meletopss Resepi air jagung meletopss Reviewed by Ana Jingga on November 22, 2018 Rating: 5

12 comments:

  1. sedapnya air jagung. Jagung ne fav anak-anak miza tapi bila dah jadi air dorang tak suka pulak adoi

    ReplyDelete
  2. Oh! macam itu ke buat air jagung yang best.
    Mrs. A pun suka jagung air jagung lagilah suka

    ReplyDelete
    Replies
    1. haah boleh cuba resepi ni Mrs A sedap lemak manis berkrim gitu hehe :)

      Delete
  3. Suka jagung saja. Airnya tak berapa suka sebab lemak sangat.

    ReplyDelete
  4. sedapnya... lama xminum air jagung..

    ReplyDelete

Powered by Blogger.