Mula-mula risau juga nak beli pokok-pokok hidup dari Shopee atau mana-mana platform secara online ni. Risau sampai pokok layu ke, rosak ke, patah ke kan.. nak nak lagi pokok keladi yang batangnya lembut gemalai . Tapi bila skrol Shopee, menggoda sungguh lah pokok-pokok keladi yang di jual, harga pun murah dari pi beli kat nurseri. 

Pertama kali beli pokok keladi secara online dari Shopee ni beberapa bulan lepas, Kak Long surprised kan ibunya dengan 3 pokok keladi. Alhamdulillah sampai elok , masih segar dan tak rosak pun. Kemudian, try sekali lagi nak tambah koleksi konon , beli lagi 3 pokok jenis lain pulak, Alhamdulillah selamat sampai dengan elok. 


beli keladi di shopee

Beli pokok keladi di Shopee 


Jadi ana nak kongsi lah dengan korang, pengalaman dan tips untuk beli pokok keladi ataupun pokok-pokok hidup dari Shopee ni. Yang paling penting sebelum membeli, korang wajib baca review dari pembeli sebelum-sebelum di seller yang korang pilih. Dari situ , In Shaa Allah kita dah boleh agak pokok yang dipos sampai dengan selamat atau tidak. Penting sangat baca review sebelum beli, naa. 


repair iPhone  !!!
Untuk baiki kerosakan iPhone, boleh ke chamo.my di Seri Kembangan. 
Klik pautan di Chomo.my atau hubungi 
Chamo
017-282 8089
118-1, Jalan PUJ 3/2, Taman Puncak Jalil, 43300 Seri Kembangan, Selangor



beli pokok keladi dari shopee


Pokok keladi yang ana terima ni dibungkus dengan baik dan syukur juga dapat courier yang handle dengan baik sehingga sampai ke tangan kami. Balutan berasingan setiap jenis pokok. Di balut kemas dengan kotak ikut ketinggian pokok. Nak buka memang ambil masa sebab kemas dan banyak tape di gunakan. 



beli pokok keladi di shopee


Bahagian dalam pasu di tutup dengan padat tisu basah supaya mengekalkan kelembapan dan tanah tak tumpah atau tidak tercabut. Saiz kecil-kecil macam keladi ni di bungkus dalam kotak berasingan dengan yang tinggi kemudian di lekatkan sekali. Ana beli satu tapi rezeki seller bagi 2 pasu kecil , mungkin saiz kecil sangat jadi seller pemurah bagilah dua, agaknya ye. Apapun Alhamdulillah terima kasih, seller.


beli pokok keladi di shopee


Yang ni hat tinggi ana beli dua jenis keladi. Cantik masih segar waktu ana terima. Tengok tu depa balut dengan plastik kemas-kemas dasar dan dalam polibeg tu ada tisu basah juga nak pastikan kelembapan pokok dan tanah. Tak lah kering kelayuan. Kemudian depa wrap dengan otak ikut ketinggian pokok keladi. Selamat sampai tak patah. Alhamdulillah..


selamat kah beli pokok keladi di shopee

Jadi kalau korang pertama kali nak beli pokok secara online ni, penting sangat baca review sebelum beli, naa. Pas tu kena tengok juga dari mana seller dan ambil masa yang lama tak untuk sampai. Kadang-kadang seller dah bungkus elok-elok kalau dari seberang Sabah atau Sarawak ke Semenanjung tu ada kemungkinan juga lambat sampai, kan.  

Kemudian bergantung juga pada jenis pokok yang korang nak beli tu. Ada pokok yang tahan dua tiga hari tempoh penghantaran dan ada jenis yang cepat layu ni macam petunia, risau juga nak beli secara online. Dahan nya rapuh lembut dan tak tahan lama kalau kering. Sebagai pencinta pokok ni kena juga tahu kan tahap ketahanan sesuatu jenis pokok. Happy garderning korangss... 


13 Comments

  1. dana pernah beli bunga ros dengan shopee kak, pokok lain pun pernah... alhamdulillah selamat, lepas ni nampaknya bolehla akak membeli keladi lagi di shopee ye

    ReplyDelete
  2. Geramnya tengok pokok keladi tu....

    ReplyDelete
    Replies
    1. jom shoping untuk abah SA kat shopee je hehe :)

      Delete
  3. Alhamdulillah sampai dengan keadaan masih cumil semuanya tu kak.

    ReplyDelete
  4. Bertambah koleksi pokok, bestnya!

    ReplyDelete
    Replies
    1. itu lah dia PH kakak awak ni semua nak berkoleksi adoi :)

      Delete
  5. wah sudah terjebak kumpulkeladi pula ya ana

    ReplyDelete
  6. cantiknyaaaa segar bugar tengok...walaupun berhari hari juga shipping tu amsih kekal segar

    ReplyDelete