Serawa Buah Kuinin

by - Thursday, June 04, 2015


Serawa Buah Kuinin

Sekarang ni musim buah mangga dan kuinin agaknya.Banyak terdapat dijual di pasar-pasar malam atau di gerai-gerai buah.Sabtu lepas, ana balik ke kampung sebelah suami di Kuala Lipis, Pahang.Kebetulan adik ipar membekalkan enam biji buah kuinin masak untuk di bawa balik ke Rawang.Selain dari di makan mentah, ana teringat mak pernah buat serawa dengan buah kuinin ni.Dan untuk memperlbagaikan menunya ana hasilkan serawa buah kuinin sebagai menu pencuci mulut pula.Sebelum ini pernah juga ana kongsikan resepi serawa buah bacang di SINI .


cara buat serawa buah kuinin



Cara buat serawa buah kuinin

Mudah sangat nak menyediakan serawa buah kuinin ni sebenarnya.Bahan yang diperlukan pun cukup ringkas.Ana gunakan santan , pastikan kisar kelapa parut dengan air masak yang suam supaya tidak mengalami sakit perut kelak.Pastinyalah buah kuinin dan gula serta secubit garam.

Kupas dan bersihkan buah kuinin, kemudian di potong kecil-kecil. Masukkan kedalam bekas, tuangkan santan pekat  yang telah di tambah secubit garam. Rasakan dengan gula untuk menambah kemanisannya.Untuk lebih mengenakkannya, masukkan ketulan ais.Sedia untuk hidangan pencuci mulut.Kalau terjumpa buah kuinin nanti boleh lah mencuba ye serawa buah kuinin pula.


~berkongsi resepi serawa buah kuinin disini~

You May Also Like

32 comments

  1. Replies
    1. cubalah Lynda kalau jumpa buah kuinin atau bacang nanti ye :)

      Delete
  2. kalau di kedah ni serawa tu mcm bubur.. nanti nk cuba jugak la kak ana.. mcm sedap letak ais tu heheheh

    ReplyDelete
    Replies
    1. macam bubur cuma ia mentah Eny :)

      Delete
  3. Iyalah sekarang musim buah kuinin dan mangga.
    Last week time Mrs. A balik kampung banyak buah kuinin kat rumah mak pastu siap suruh Mrs. A bungkus bawa balik.

    ReplyDelete
    Replies
    1. aroma kuinin ni pun boleh tahan gak kan Mrs A

      Delete
  4. resepi yang menarik..memang musim buah mangga dan kuini ni

    ReplyDelete
  5. pertama kali dengar....biasa yan..hancurkan kuini...bubuh santan ..bubuh air batu...gula

    ReplyDelete
    Replies
    1. lebih kurang je Yan resepinya hihi :)

      Delete
  6. tak pernah dengar pun serawa kuinin. Kena cuba jugak ni
    #clickclicknufnang

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha makanan orang lama ni azie hihi :)

      Delete
  7. Ana...pertama kali dengar serawa kuinin & bacang ni...tak pernah terpikir pun boleh makan cara begini...

    ReplyDelete
    Replies
    1. laa ye ke kak mala, bolehlah kalau nak mencuba hihi :)

      Delete
  8. kuinin manis...sedapkan kak anna...sesap yer serawa kuinin xpernah rasa...selalu mak umul mkn kuinin,santan dgn nasi yg bubuh gula..mmg fav die..umul xbape suka...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ummul tak suka rupanya, yelah baunya pun kuat, anak2 kak ana pun kurang menggemarinya :)

      Delete
  9. buah kuini ni bau nya kuat... satu rumah boleh bau...!! hehehehee...
    memang sedap kan kak.. kalau letak ais tu lagi lah... errmmm... :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. pandai ke ain makan, bau memnag tak leh nak sorok lah ain hihi :)

      Delete
  10. subhanallah..sedapnya..terliur

    ReplyDelete
  11. aduh....sedapnya kak ana...terliur ni....favourite ni...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haah lah Efa, santapan kita orang2 Perak camni lah kan hihi :)

      Delete
  12. saya kalau ada buah kuinin atau bacang memang suka macam style gini kak..memula makan masa kecik dulu..memang sedap..lebih sedap dari serawa atau bubur yang kita masak2 tu.kan?/

    ReplyDelete
    Replies
    1. DR pun pandai makan macam ni ye..sedap kan.. yelah yang masak2 tu hilang dah keaslian rasanya :)

      Delete
  13. Ayah ai suka sangat menu ni.. ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye ke ai, resepi lama dah ni :)

      Delete
  14. musim kuinin,macam2 resepi dok mai

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha resepi ni lama dah khaty, hanya muncul semula ketika musim kuinin ni balik :)

      Delete
  15. sedapnya serawa buah kuinin! dah lama tak makan :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. pandai gak amy makan serawa ye hihi :)

      Delete