Masyaa Allah.. sepanjang PKP ni macam-macam menu kami masak sekeluarga di rumah ni. Maklum lah nak keluar makan di luar memang bukan satu idea yang bagus waktu ini dan tak pasti sampai bila, kan. Sebelum ni gigih lah ana buatkan nasi kerabu bila suami dan anak-anak rindu nak makan nasi kerabu, dan baru-baru ni suami pula nak makan roti canai. Kalau dulu, sekali sekala kami pekena roti canai dengan teh tarik sambil lepak mamak. Kini semuanya dah tak seperti dahulu. Suami cari di youtube cara nak buat roti canai, nak try sendiri kata nya. 

Bila nak buat roti canai ni yang pertama bermain di fikiran macam mana nak canai, ala-ala roti terbang mamak tu. Teringatlah zaman dedulu masa kat kampung, mak saudara ana buat roti canai tarik belakang talam . Haa! Nasib baik ada lagi talam ayan pemberian arwah mak saudara masa ana kahwin dulu, lama tu 25 tahun dah usianya. Memang tersimpan atas kabinet dapur, jarang guna kan. Bersihkan semula dan mula lah proses membuat roti canai yang akhirnya jadi roti boom. 




Resepi mudah homemade roti canai dan roti boom


Bahan-bahan membuat roti canai ni tak lah banyak dan murah jer modalnya, cuma proses menguli tu memerlukan tenaga keupayaan jadi ana serahkan kepada suami sepenuhnya.  Kebanyakan resepi yang kami jumpa menggunakan telur, tapi kami pilih resepi dari Azie Kitchen tanpa telur. 

Bahan dan cara buat roti canai

250 gram tepung gandum
50 ml susu cair 
¼ sudu besar garam
100 ml air 
mentega sedikit
minyak masak secukupnya

Cara buat roti canai

1. Satukan tepung gandum, susu cair dan secubit garam ke dalam besen. Kemudian tuang air sedikit demi sedikit dan uli sampai lembut dan tak melekat kat besen dan tangan. Pastikan korang tuang sedikit demi sediikit dan uli hingga tidak melekat, jangan tuang banyak sekali tau, nanti lembik pula adunannya. Kalau terlalu lembik tambah kan tepung sedikit demi sedikit. 

2. Uli adunan sehingga kenyal dan tidak jatuh bila kita terbalikkan dalam mangkuk adunan tadi. Oles kan bekas dengan marjerin agar tidak melekat. Bulat-bulatkan saiz kecil-kecil sebesar gengaman lebih kurang , sapukan permukaannya dengan marjerin dan rehatkan adunan selama 1-3 jam.




3. Bila tiba masa nak canai, sapukan permukaan belakang talam dengan minyak masak secukupnya, dan juga pada tangan. Letakkan di permukaan belakang talam atau pun apa-apa permukaan rata yang sesuai, dan cuba tarik adunan sebesar yang boleh dan kalau adunan yang menjadi tu, bila kita tarik nipis ia tidak akan koyak. Kalau koyak kat hujung-hujung tu normal lah kan amatur lagi hehe.




4. Bila dah nipis tu lipatlah empat segi untuk menjadikannya roti canai, atau buat lilitan dan bulatkan serta penyetkan jika nak jadikannya roti boom macam yang suami ana buat di bawah ni. Kami buat roti boom sebab nak simpan frozen kononnya. 




5. Oleskan non-stick pan dan bolehlah menggoreng roti canai atau roti boom di atas kuali leper dan balik-balikkan hingga masak garing. Kalau nak simpan forzen cukup sekadar separuh masak tepung sampai tak melekat dah boleh sejuk dan freezer kannya. 




6. Dah masak tu tepuk-tepuk lah bagi ia pecah supaya jadi garing dan lebih lembut di makan. 

Ana makan dengan kari ayam. Konon cubalah nak buat roti goyang special, tapi boleh pula rebus telur sampai keras, bab ni memang ana selalu failed nak buat telur setengah masak ni. Kalau korang teringin nak try dan rindu kan roti canai, cuba lah ye. 

20 Comments

  1. Wowwww...puashati ni Kak masak sendiri..mesti lembut aje rotinya tu...Lin nak buat tapi takut keras kerung kang hahahaha tak reti nak teborrr

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak teborr pun Lin, tarik atas belakang talam je, lembut lah juga resepi ni :)

      Delete
  2. Sedap nye roti bom. CP beli roti bom frozen je.. hehehe

    ReplyDelete
  3. RAJIN MENGULI ROTI CANAI SEDAP TU

    ReplyDelete
  4. mudah aje nak buat. cuma rajin atau x aje kan

    ReplyDelete
  5. perghhh
    pandai lah buat
    nampak menarik

    ReplyDelete
    Replies
    1. lepas lah kempunan nak makan roti canai ni hans :)

      Delete
  6. boleh buka kedai ko kak .....hahahaha..sedap belako

    ReplyDelete
    Replies
    1. idak ler Kolin, sekali ni je la kut haha :)

      Delete
  7. Rajin mencanai...sama juga...mak saya pun ajar guna cara ni...baru semalam beli roti canai frozen..

    ReplyDelete
    Replies
    1. kann Fida, dedulu gini lah cara tarik roti canai kan :)

      Delete
  8. rajin.
    aida beli yg frozen je, AJ :) h aha ha ha...

    ReplyDelete
    Replies
    1. mencuba pertama kali aida seronok pula bila resepi menjadi :)

      Delete