Tak planned langsung nak ke sini sebenarnya. Cuti hari raya Cina hari kedua, Adik Ika ajak ayahnya sarapan pagi Roti Leleh Batu Arang . Lepas sarapan pusing-pusing pekan kecil Batu Arang konon nak cari lah monumen atau bangunan bersejarah sana, tak jumpa pun 😃

Kak ana cadang nak ke pantai Jeram kejap, kut kut laa pagi tak ramai orang kan.. Cadangan di tolak sebab suami kata malas nak ke sana. Suami terus je drive dan sampai kat simpang Bandar Tasik Puteri tu kak ana ajak tengok dekat ke jauh Selangor Fruits Valley dari situ.

Selangor Fruits Valley

Kami pun ambil belok kiri menuju ke Bestari Jaya yang dahulunya di kenali dengan nama Batang Berjuntai. Jarang kami lalu jalan ni sebab ianya berbukit dan berselekoh banyak. Ala-ala naik Cameron Highlands gitu, monyet pun banyak melepak tepi-tepi jalan.

Dalam 10 km lebih juga lah dari kediaman kami untuk ke Selangor Fruits Valley ni. Dah berpuluh tahun tinggal di Rawang ni laa baru diizinkanNya sampai ke sini walaupun tak lah begitu jauh. Kami sampai dalam pukul 11 pagi , dah ada orang ramai juga menunggu giliran untuk menaiki tram.

Harga tiket masuk Selangor Fruits Valley

Suami kata dah alang-alang sampai , jom lah kita masuk. Kak ana dan Kak Long beli tiket di kaunter. RM15 untuk dewasa dan RM10 untuk harga tiket kanak-kanak. Pada resit tu , cashier akan tulis nombor , macam kami berempat resit no 50. Nanti bila sampai tram, pekerjanya akan panggil naik tram ikut giliran nombor pada resit, jangan buang resit naa.

Selangor Fruits Valley

Maknanya tak yah lah nak beratur tunggu tram, kita akan naik ikut giliran nombor tu, lepak-lepak je. Dan jangan lupa , di sebelah luar kaunter tu ada gerai yang meletakkan buah potong dan air secara PERCUMA untuk pemegang tiket. Ambil lah satu pek buah potong dan satu gelas air secara percuma ikut bilangan tiket yang kita beli, 1 pek untuk 1 tiket, jangan ambil lebih naa.. dosa tu 😊😊

Tak lama pun menunggu, dalam 15 minit,  lepas 2 tram sampailah giliran kami. Naik tram dan di bawa masuk ke kawasan Selangor Fruits Valley yang luas ni. Seronok pengalaman naik tram , kami pula dapat seat segerabak berempat beranak di bahagian paling belakang, luas mata memandang..

Sepanjang perjalanan kita di Selangor Fruits Valley ni, kita akan berhenti di beberapa pit stop atau stesen. Kita di berikan beberapa minit masa untuk explore dan akan naik semula tram untuk ke stesen seterusnya. Tapi depa tukar tram naa, pastikan korang tak tertinggal barang-barang dalam tram jenuh laa nak cari nanti. Hati-hati kay.. nii kak ana pesan nii..

Selangor Fruits Valley

Hentian pertama yang kami singgah adalah di Centre Point. Kat sini ada Carambola Pavilion yang mana kita boleh ke menara tinjau dan melihat keindahan pemandangan seluas mata memandang dari puncak yang tinggi sekitar Selangor Fruits Valley ini. Sangat menarik view di sini.

Bertentangan nya pula adalah kawasan Eco Bridge di mana kita boleh naik jambatan mengelilingi kawasan yang di dekor cantik untuk spot ootd dan instagramble. Ada payung-payung, dan laman yang luas untuk bergambar.

Bila sampai sini kita diberi masa 20 minit untuk explore kawasan. Melawat Carambola Pavilioan, kawasan Eco Bridge ni dan di sebelah nya di bahagian belakang restoran tu adalah taman Herba. Memang seronok masuk taman herba ni ada pelbagai pokok herba dan redup sangat sekitarnya.

Selangor Fruits Valley

Bila sampai giliran kita naik tram yang ada di tulis pada tag tangan no group kita awal-awal masa naik di kaunter, tram sampai dan kita akan menuju ke kawasan rusa. Kat sini korang boleh beri rusa-rusa jinak ni makan kacang panjang yang di jual pada harga RM1 sahaja sepeket. Seronok lah anak-anak boleh melihat dan memberi rusa makan.

Dari taman rusa ni, kami tukar naik tram yang lebih pendek dan kepala nya traktor. Wah memang best naik traktor ni kami pula dapat seat belakang pemandu memang gegar habis video dan gambar. Kira pengalaman unik lah untuk kami sekeluarga hari ini, Alhamdulillah...

Destinasi seterusnya adalah hentian di Taman Arnab. Kat sini anak-anak boleh melakukan aktiviti menangkap anak ikan, pastu korang boleh beli sekali anak-anak ikan ada di jual disini. Ada sebuah menara tinjau dan kak ana naik atas tu lihat lah pemandangan yang luas ladang kelapa.

Kita juga boleh bermain dengan arnab-arnab yang ada dalam kawasan berkandang . Kesian pula tengok anak-anak arnab ni bila ramai orang kacau depa nak lepak. Boleh pegang dan dukung arnab kat sini dan ada di sediakan sinki untuk basuh tangan dan sanitizer lepas tu.

Korang nak bergambar ala-ala Alice in Wonderland macam Kak Long ni pun boleh jer. Nanti pekerja dia letakkan arnab-arnab comel atas kepala kiri dan kanan korang. Comel kan..

Sampai sahaja tram kita akan bergerak ke kandang itik pula. Kat sini ada aktiviti membuat telur masin dan ada juga di jual telur masin dan telur itik segar. Sebiji telur itik cuma berharga RM1 dan satu pek telur masin 4 biji berharga RM5. Kak ana beli juga lah telur masin sedap makan dengan nasi. Tapi kak ana kena tunggu seminggu baru boleh makan kerana ia baharu sahaja di sediakan.

Selangor Fruits Valley

Paling seronok masuk kandang itik dan Adik Ika kena kejar dengan itik-itik yang berjalan dalam satu kumpulan yang ramai. Seronok je bagai kan itik pulang petang terkedik-kedik comel.

Dan dari hentian ini kita tunggu tram dan menuju ke hentian terakhir Rumah Tradisional Selangor atau Rumah Kampung. Di sini ada jualan makanan dan gerai air kelapa muda untuk kita hilangkan dahaga. Sebiji cuma berharga RM3 sahaja.

Inilah hentian terakhir kita sebelum bertolak semual ke kawasan parkir kereta dengan menaiki tram. Pada kak ana sangat lah berbaloi untuk datang makan angin ke sini bersama keluarga dengan bayaran harga tiket yang murah dah berbanding lain-lain lokasi pelancongan . Namun harga tiket dan aktiviti yang kami lalui ini adalah pada tarikh entri ini di terbitkan, sebarang pertukaran korang rujuk lah di FB atau laman web Selangor Fruits Valley naa..

Sampai di ruang parkir nanti korang boleh juga ke nursery yang di sediakan kalau lah nk beli anak-anak pokok seperti jambu, nanas dan sebagainya. Benih dalam pek kecil pun ada dan di luar tepi jalan pun ada gerai jual buah-buahan dan makanan kalau korang dah lapar nak nasi dan haus.

Sedikit tips dari kak ana yang dah sampai ke Selangor Fruits Valley ni, kalau nak datang sebaiknya pada awal pagi dah sampai sini sebab nanti orang ramai dan kat sini memang panas di tengahari. Bawalah air minuman spare siap-siap kalau haus tapi korang boleh juga beli air di stesen pertama hentian tadi sebab lepas stesen pertama tu tak ada jual air dah hinggalah ke hentian terakhir di rumah kampung ada air kelapa muda.

Untuk warga emas kalau tak mampu nak naik tram tu agak sukar jugalah apatah lagi yang menggunakan kerusi roda. Mulanya kak ana cadang nak bawa mak ke sini tapi fikirkan trip dan tram tu macam tak sesuai pula rasanya. Tapi kita tak perlu berjalan kaki jauh, semua disekitar hentian sahaja selebihnya kita akan di bawa dengan tram.

Semoga perkongsian ini ada manfaatnnya bagi yang tercari-cari info untuk ke Selangor Fruits Valley ini. Lupa lak, faktor cuaca pun penting juga kalau dah petang atau musim hujan risau juga akan kebasahan dan tidak dapat melakukan aktiviti. Waktu lawatan sehingga pukul 4 petang sahaja. Rancang perjalanan naa dan semoga dipermudahkanNya juga.. aamiin

4 Comments

1. Menarik betul tempatnya ni AJ. Teringin nak datang ke sini kalau ada rezeki cuti balik kampung.

ReplyDelete
  2. Luasnya kawasan fruits valley patutlah disediakan tram

3. wah bagus ni... bole ajak budak2 gi sini weekend nanti... tq kak ana!!

4. wah..menarik. thanks for sharing. sayangnya tak sesuai untuk warga emas ye. nampaknya diri sendiri kena pergi sebelum jadi warga emas. hehe