sweetmuslimah

klikjer

LAZADA



Rabu, 27 Januari 2016

DIY : Pelbagai Idea Hiasan Bunga Comel


Pelbagai idea membuat bunga hiasan dan ikatan riben


Memandangkan hari ini hari Rabu dan sepatutnya ana ingin terbitkan entri Wordless Wednesday sahaja. Namun semasa mencari ilham dari perkongisan di carian enjin, ana terjumpa beberapa tutorial DIY pelbagai cara membuat hiasan kecil dan comel seperti riben dan bunga-bungaan. Dan ana kongsikan rangkumannya pelbagai cara untuk menghasilkan bunga dan riben dari kertas,riben mahupun kain felt.Manalah tahu satu hari nanti ana sendiri ingin menggunakan tutorial step by step ini. Jom kita layan.. 

 Cara membuat hiasan dinding dari sudu plastik 





Cara membuat ikatan riben comel






Cara membuat bunga keladi dari kertas 




Cara membuat bunga dari kertas crepe/tisu 





Cara membuat ikatan riben 




Cara membuat ikatan riben 2





Cara membuat bunga dari gulungan kertas warna 





Cara membuat bunga dari kain felt 





Cara membuat bunga dari lipatan kertas 




Semoga perkongsian idea di www.anajingga.com dapat memberi serba sedikit inspirasi buat pembaca yang singgah..In shaa Allah.

kredit foto dari Google Image :) 


34 ulasan:

  1. Memang cantik dan comel..wana x ada bakat naj gubah sendiri kak..huhu

    BalasPadam
    Balasan
    1. sebab wana berbakat dalam hiasan kek kan.. :)

      Padam
  2. Sungguh sangat menarik mata memandang
    Tinggal kena tambah sikit rajin aje boleh buat ni bila dah tunjuk step-by-step. Good info. TQ:)

    BalasPadam
    Balasan
    1. kan KZP cuma nak dengan tak nak sahaja, segalanya kini dihujung jari dah :)

      Padam
    2. hehe..rajin dengan tidak aje

      Padam
  3. Balasan
    1. kan NH macam-macam tutorial ada masa kini :)

      Padam
  4. Balasan
    1. tu lahh kann cik La ,berkongsi idea disini :)

      Padam
  5. sume cantik2...kan baru2 ni ada pasangan pengantin buat pelamin guna bunga dari tisu untuk berjimat...rasenye bole jugak buat cam bunga tisu dlm gambo atas ni kan...berbaloi2

    BalasPadam
    Balasan
    1. haah Malinda, guna kertas tisu tu kan, jimat dah tuu :)

      Padam
  6. Kalau dah kreatif buat apa-apa pun menjadi je....

    BalasPadam
  7. Balasan
    1. haah Yana kak ana ambil yang senang-senang je share sini hihi :)

      Padam
  8. assalamualaikum ana...nampak cantik semuanya...:)

    BalasPadam
    Balasan
    1. waalaikumsalam mama, cantik kan mama :)

      Padam
  9. Balasan
    1. tu lah efa, mana tahu satu hari nanti kita nak buat kan :)

      Padam
  10. Cantik Kalau rajin memang boleh buat. Tq ana kongsi info.

    BalasPadam
    Balasan
    1. sama-sama kak zai, ada masa bolehlah kita cuba dengan anak-anak nanti :)

      Padam
  11. Balasan
    1. kreatif dan nampak mudah bila ada tutorial macam ni kan Raihanah :)

      Padam
  12. eh..saya ada buat bunga hiasan guna riben utk kemas kelas..amik kat fb..jimat..hehe

    BalasPadam
  13. Kalau la rajin macam2 boleh buat kan ^-^

    BalasPadam
  14. cantik2 tapi dengan anak kecik....ermmm buat masa ni tidakla..

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul tu anis, bila anak-anak masih kecil belum sesuai melakukan aktiviti kraf yang halus-halus macam ni kan :)

      Padam
  15. cantik...tapi kena rajin kemas rumah, sebab hiasan macam ni biasanya kumpul habuk

    BalasPadam
    Balasan
    1. salah satu faktor juga kan Sal, nak-nak musim panas sekarang ni, cepat benar berhabuk dalam rumah .

      Padam
  16. Balasan
    1. pelbagai idea kreatif kan Sha :)

      Padam