Bedak zaman dulu-dulu

Macam tua sangat pula rasanya bila sebut zaman dulu-dulu ni kan. Tapi itulah hakikatnya, perjalanan masa dan zaman yang berubah mengikut eranya yang tersendiri. Kali ini ana nak bercerita kisah bedak pula. Rentetan dari entri ana yang lepas berkisah permainan kanak-kanak 90an tu, ada lah sekali Adik Ika hantar kat ibunya gambar Bedak Nyonya segiempat tepat tu. Terlintas lah di minda sang ibu untuk turut menerbitkan satu lagi entri throwback, kali ini kisah bedak. Bedak yang pernah ana gunakan di suatu masa dahulu, zaman remaja kami lah masa tu. 

Ketika tahun 90-an ni, tak ada banyak pilihan pun nak berdandan. Apa yang di jual di pasaraya, kedai-kedai ubat ( sekarang ni farmasi lah ) kalau dulu beli bedak pun kat kedai jual ubat hehe :) Itulah yang kami guna untuk berhias. Alhamdulillah tepek lah bedak apa pun, tak adalah pula masalah breakout kat muka kami. Elok je licin , nasib lah kalau yang dah jenis berjerawat tu, tapi rasanya antara kawan-kawan seusia ana, tak ramai yang berjerawat ni. Yang ada kulit gelap jelah, sebabnya duk main berjemur tengah panas main atau bersukan. Masa tu manalah tahu nak pakai sun block semua tu, tadah je lah muka kat matahari :) Jom kita mengimbas kenangan antara bedak-bedak yang pernah ana gunakan sekitar tahun 80-90an. 





Bedak zaman dulu-dulu




Bedak Nyonya 


Kenapa panggil bedak nyonya ? Sebabnya ada gambar nyonya Cina putih gebu kat cover bedak tu. Memang gambar nyonya ni sahaja lah yang cover kat kotak bedak bersaiz segi empat tepat ni, Dalamnya ada seketul bedak sama ada warna putih suci murni, satu ;agi ada bedak warna pink. Dua tona sahaja yang ada. Pepandailah kami nak match kan dengan tona warna kulit masing-masing. Tapi waktu tu, ada kami kesah ?? Main taram je, sapu je kat muka nasib lah hasilnya kan. Hehe :) Janji pakai bedak sudah. 







Bedak Happy 


Ana panggil ni bedak Siam. Sebab made in Thailand. Bedak ni ada dua lapisan, atas dia air bawah dia bedak. Kalau nak pakai kena goncang sampai ia sebati, tuang kat tangan, tepek lah kat wajah. Bedak ni kira macam foundation lah zaman kami dedulu tu. Sebab ia pekat dan coverlah wajah kan. Silap pakai setepek muka macam tepung gomak hehe. Ye lah, bayang kan wajah kita gelap, tepek bedak ni tebal-tebal mau tak selemoih jadinya. 

Bedak ni juga lah kami guna kalau kena elegic pada kulit macam naik ruam ke kan, sapu bedak Happy ni, lega sikit sebab dia macam berangin sikit bila sapu, jadi lega lah gatal-gatal ringan pada kulit tu. Tapi cuba pakai pastu berjalan tengah panas terik, haaa.. berpeluh muka kata ko!! 



kredit foto hawanazri.blogspot.com


Bedak Batu Benang Sila 


Bedak ni selalu ana beli kat pasar Teluk Intan tu sahaja. Ko ada??!! Beli bedak kat pasar.. Bedak Batu Benang Sila ni halus sangat teksturnya nak pakai, kena gosok-gosok kat tapak tangan sampai keluar bedaknya pastu sapu pada wajah. Ana suka juga pakai bedak ni. Ada juga yang bancuh bedak ni dengan air dan pakai, tapi ana suka sapu terus ke wajah. 




Bedak Cutucura 

Sejenis bedak talkum wangi ya amat selain dari bedak talkum Amimi dan juga bedak talkum Zaitun keluaran Zaitun Industries dedulu. Cari gambar tak jumpa pula dua jenis bedak talkum yang ana suka sangat gunakan dahulu. Bedak Cuticura ni masih ada dijual sekarang ni, cuma tak ramai lah yang nak guna kan sebab banyak sangat jenama bedak yang ada di pasaran masa kini. Tak macam zaman kami dedulu, apa yang ada je yang kami beli dan pakai. 






Bedak Holiday On Ice 


Bedak ni ana tak berapa ingat pernah guna ke tak, tapi memang pernah lah jumpa masa tu. Selalunya orang lelaki yang suka pakai kalau tak silap. Tapi kalau pi kedai guntung rambut lelaki ikut abah bawa adik bergunting, ada lah bedak ni tukang gunting tu duk lumur kat pangkal leher selepas siap gunting rambut. Sejuk kut rasanya yer ?? Tak pernah guna sebab tu tu ana tak pasti sangat .





Bedak Yardley 


Bedak ni bedak omputih, sebab nya selalu mak saudara ana yang bawa balik untuk ana. Arwah mak saudara ni bekerja dengan majikannya orang Inggeris, kalau balik je ada lah bedak ni di bawanya dan bagi kat ana. Wangi sangat, bau lavendernya. Bedak Yardley ni bedak talkum juga di isi dalam tin dan itula gambar covernya warna ungu perlahan. Kalau beli masa tu mahal la juga. 





Bedak Sejuk 


Inilah bedak paling lejen. Malam-malam jer kami pakai bedak sejuk ni sebab bertepek kat muka , tak kan nak pakai siang-siang hari tak cun langsung lah kan hehe :) Bedak sejuk kalau kat kampung dahulu, mak ana buat sendiri jer. Mak peram tepung beras kalau tak silap sampai beberapa bulan. Pastu bila dah cukup masa, mak titik dengan corong yang di buat dari daun pisang atas daun pisang juga. Kemudian mak jemur sampai kering. Dah kering mak simpan dalam bekar bertutup, letak bunga tanjung atau bunga kenanga tak pun daun pandan sebagai haruman fragrance nya lah. Nampak tak, dulu-dulu lagi orang dah buat produk kecantikan di rumah. Tapi tak lah menggunakan bahan kimia berbahaya bahan-bahan semulajadi sahaja. 

Takad tu sahaja lah yang berlegar di ruang ingatan untuk ana coretkan di sini sebagai kenangan mengusik jiwa. Dunia kami dahulu berkisar dengan persekitaran yang asli yang ada di depan mata. Alhamdulillah terima kasih Allah swt mewarnai perjalanan kehidupan kita dengan pelbagai warna-warni penuh keindahan untuk di ingati kembali. 



Bedak zaman dulu-dulu Bedak zaman dulu-dulu Reviewed by Ana Jingga on December 11, 2019 Rating: 5

14 comments:

  1. bedak cuticura tu antara yang terkenal lagi2 bila terkena gatal2... bedak batu benang sila tu rasanya dana pernah jumpa dulu, ya wangi dah halus sgt bedaknya

    ReplyDelete
  2. Hahahha , bedak happy tu sampai sekarang saya pakai . Tapi pakai malam-malam la sebelum tidur . Bau wangi tu yang tak tahan , memang turun temurun pakai bedak happy tu .

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe tu lah masih ada sampai sekarang jual harga pun murah je kan Sue :)

      Delete
  3. bedak happy tu best sgt pkai..
    blh wat foundation.. gebu gebas kulit muka.. haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. haah dedulu kak ana buat sebagai FD laa ezy hehe :)

      Delete
  4. Hehheeehe... memang lejen semua ni K. Ana mak Mrs. A suka pakai zaman Mrs. A sekolah rendah.
    Mrs. A pulak pakai bedak baby Johnson je time tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. johnson dulu namanya Johnson & Johnson kan Mrs A hehe :)

      Delete
  5. Pernah nampak tapi tak pernah pakai

    ReplyDelete
  6. aku macam pernah pakai semua tu..kecuali bedak pink teluk intan tuu...dah tua !!! hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe memandai ko panggil bedak pink teluk intan yer.. babab nak :)

      Delete
  7. mama ammi masih pakai bedak nyonya sampai sekarang. belikan dia compact powder yang lain dia tak sesuai...nak nyonya gak. mujur masih ada dijual lagi.

    masa zaman sekolah nak gi skolah mmg tepek bedak cuticura tu je kat muka.
    dah masuk U tahun 97.. adalah up sikit...tepek hazeline snow dulu sblm tepek cuticura. dah kira cun dah masa tu. hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. serasi lah kiranya ammi dengan bedak nyonya tu ye.. :)

      Delete

Powered by Blogger.