Pagi tu ana sarapan pagi di gerai nasi kerabu bersama suami, terpandanglah banner menu patin Temerloh masak tempoyak di hadapan kedai. Suami pun tanya lah harga untuk menu patin masak tempoyak tu dan kata tuan gerai , sepotong RM14 . Ikan patin dari Temerloh katanya. Harga tak termasuk nasi sebab ia bukan di hidangkan dalam bentuk set menu. 




Lepas sarapan suami masuk ke simpang hadapan menuju ke Taman Tun Teja, Rawang,  kebetulan teringat ada jiran yang selalu beli ikan-ikan segar kat sana. Ada kedai menjual ikan-ikan segar di situ rupanya. Kami singgah dan tengok ada banyak juga ikan segar di sini. Ana beli ikan sembilang, ikan mata besar dan cencaru. Ada nampak ikan patin, kami tanya ikan patin dari mana, dari Temerloh katanya, sekilo RM19 . Ana ambil yang sederhana saiznya ngam-ngam sekilo. Bawa balik dan suami minta masakkan patin tempoyak. Kebetulan masih ada stok tempoyak pemberian kakak ipar ana waktu balik Kuala Lipis hari tu. Dan terhasillah masakan sendiri patin tempoyak Temerloh. RM19 makan untuk seisi keluarga dengan puasnya, Alhamdulillah. 


Resepi patin masak tempoyak 




Resepi patin masak tempoyak ni ana pelajari dari arwah ibu mertua. Mudah sangat bahan-bahannya dan cara memasaknya. 

Bahan-bahan patin masak tempoyak 

Ikan patin di potong keping 
cili api ( ikut kepedasan masing-masing )
serbuk kunyit atau kunyit hidup 
tempoyak dalam satu senduk ( lagi pekat lagi sedap )
daun kesum 
1 ulas bawang merah
air dan garam secukup rasa

Cara masak patin tempoyak 




Korang boleh lah tengok cara masak di dalam video di atas. Mudah sangat, masukkan ikan patin yang dah di bersihkan seeloknya . Tumbuk cili api bersama bawang merah dan serbuk kunyit. Masukkan bahan tumbuk dan tempoyak ke dalam periuk, gaul sebati. Masukkan air dan nyala kan api perlahan. Kacau hingga mendidih, rasakan dengan garam dan masukkan daun kesum untuk aromanya. 

Senang kan. Sedap di makan bersama ulaman dan sambal. Selera orang kampung ni mudah sangat, simple. Sesakali menikmati menu tradisional ni memanglah terangkat sangat. Alhamdulillah rezeki yang di syukuri sentiasa. 

7 Comments

  1. CP tak pandai masak tempoyak tapi suka makan kalau orang masak kan hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. senang sangat masak ni CP boleh try nanti ye :)

      Delete
  2. Aduhai!
    Tolong!
    Terliur tengok ikan patin masak tempoyak tu....sedapnya!

    ReplyDelete
  3. pernah try makan di kg bangau temerloh, sejam juga beraturnya :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. KL pun dah ada cawangan Bangau ni rasanya ewan :)

      Delete