Tengah syok  layan Netflix , tup ! Black out , gelap gulita alam maya. Nasib baik ada lampu solar di laman luar rumah. Dan penyelamatnya ialah handphone. Handphone kan ada 'flash light'. Gunakan cahaya dari phone, carilah lilin dan nyalakan. Lagi satu , walaupun tak ada mancis atau lighter , guna api dari nyalaan dapur gas untuk nyala kan lilin. Dapatlah kembali bercahaya di rumah. 

Cuma panas sahaja lah tak boleh nak elak kan. Rupanya seluruh lorong bergelap termasuk lah lampu jalan TNB pun padam. Ah! Sudah!  Ni dah macam major problem pula. Group whatsapp kejiranan pun masing-masing rancak bercerita. Dan dah ada yang call TNB Careline di 15454 untuk aduan gangguan bekalan letrik. Nombor ni kena ingatlah untuk sebarang aduan mengenai gangguan elektrik , lampu jalan dan sebagainya hubungi terus 15454 .


No TNB bila black out


Cara hubungi TNB ketika black out


TNB CareLine menyediakan lima saluran utama untuk menghubungi TNB:

- Telefon atau fax 1300-88-5454 (One Stop Enquiry Centre - OSEC) bagi pertanyaan dan aduan pengguna berkaitan bil dan akaun TNB .

- Telefon atau SMS 1-5454 (Call Management Centre - CMC) bagi laporan gangguan bekalan elektrik dan kerosakan lampu jalan TNB .

- Saluran pertanyaan/aduan/maklumbalas secara ‘real time’ menerusi Webchat di www.tnb.com.my

- Layari www.facebook.com/tnbcareline bagi memberi pandangan, maklumbalas serta cadangan membina untuk mempertingkatkan perkhidmatan TNB


Wifi Unifi kami pun mati gak bila tak ada letrik. Jadi terputuslah talian internet. Nasib baik juga ada data mobile boleh lah berhubung di whatsapp. Biasa lah kita ni banyak yang bernasib baik nya kan . 

Sebagai persediaan sekiranya berlaku gangguan black out ni, ana sentiasa pastikan ada bekalan lilin di rumah. Satu kotak wajib ada simpan di kabinet dapur. Pastikan juga kita simpan di satu tempat sahaja, supaya mudah nak jumpa dan capai bila tiba-tiba black out. Taklah perlu mencari satu rumah dah lah gelap. 


Cara hubungi TNB ketika black out


Selain dari lilin dalam kotak tu, rumah ana ni juga ada lilin deko dari Ikea. Apa lagi masa ni lah nak nyalakan lilin beraroma kita. Wangi je fragrance lilin Ikea merah ana. Di bilik tidur pun ada dua gelas kaca lagi. Ada juga kegunaan lilin deko ni kan bila dah kecemasan macam ni.

Dan masa anak-anak ana tinggal di kolej kediaman di IPTA, ana akan bekalkan mereka dengan lampu emergency ni. Emergency light ni ana beli di Kedai DIY sahaja. Ada macam-macam saiz. Ana belikan kerana kadang-kadang selalu berlaku black out di kolej kediaman. Risau jika anak-anak nak ke tandas atau kegelapan jadi bekalkanlah seorang satu. Sentiasa pesan suruh depa cas dan pastikan ia fully charge. Jadi bila black out, on kan sahaja dah terang. 


Cara hubungi TNB ketika black out


Jadi wajib juga ada di rumah satu atau dua unit Emergency Light ni. Di rumah mak dan abah di kampung pun ada dah belikan dan abah sentiasa cas penuh. Walau pun ada handphone tapi lebih selesa guna emergency light. Masuk tandas ke tak lah risau jatuh. Cahaya pun lebih terang. 

Black out pun nak cerita ye, tak pe apa sahaja perkara yang membawa manfaat dan peringatan kan baik kita kongs-kongsikan. Paling tidak pun memberi peringatan buat kita semua. Berpesan-pesan dengan kebenaran, berpesan-pesan lah kita sesama insan. In Shaa Allah. 

12 Comments

  1. betul tu kak ana..kita ni memang banyak nasib baiknya. Syukurlah. menarik idea emergency light tu. boleh jugak simpan, takut kalau blackout tiba-tiba

    ReplyDelete
    Replies
    1. kena ada satu kat rumah Sal senang tapi make sure kena fully charged naa :)

      Delete
  2. macam kampung saya kat srwk slalu gk blackout tiba2.

    done follow sini :))

    ReplyDelete
    Replies
    1. haa kena ada selalu back up ni ziana, tq for following kak AJ :)

      Delete
  3. memang kena standby semua tu...

    ReplyDelete
  4. Bagus ek idea emergency light tu.
    Lepas ni nak cari juga lah.

    ReplyDelete
  5. Di rumah memang kena ada lilin dan emergency light. Persediaan bila blackout.

    ReplyDelete
  6. tq kak ana for sharing. selalu kalau blackout saya xpenah call tnb. org lain yg buat haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha suami kak ana laju je call takut masing2 tunggu yang lain call mama :)

      Delete