Memang lejen laa agar-agar merah gini. Nak nak lagi untuk buka puasa. Masyaa Allah.. sejuk tekak bila masuk agar-agar merah ni. Kak ana suka jenis yang lembik gegar-gegar gitu. Memang telan terus je masuk tekak kan.

Agar-agar merah atau agar-agar sirap ros ni dah sebati dengan jiwa ramai insan. Penuh kisah nostlagianya dengan resepi agar-agar merah. Dari zaman kak ana kanak-kanak lagi, tiap kali ada kenduri arwah atau tahlil, wajib lah saudara mara akan buat agar-agar merah sebagai pencuci mulut. Wajib warna merah kan. 

Buh dalam talam besar keraskan, kemudian potong runcing-runcing. Ada juga dahulu pisau khas untuk potong agar-agar ni, bergerigi matanya. Cantik lah sikit potongannya bila di hidangkan. 

Dan ini lah juga menu kalau jamuan akhir tahun di sekolah. Mudah, arwah mak akan buat agar-agar merah atau pun sandwish. Kalau rajin dapatlah bawa puding jagung. 


resepi agar agar merah


Sukatan agar-agar merah sirap ros

Masak agar-agar ni mudah sesangat lah, cuma kena ada sukatan yang betul untuk mendapatkan hasil yang cantik dan sesedap rasa. Kak ana selalunya akan taram je semua ikut gerak hati, tak ada sukat-sukat sangat. Sebab tu kadang-kadang elok gedik gedik lembut kejadiannya dan kadang-kadang keras kekung  jadinya. 

Tapi masih boleh makan. Bukan lah keras sampai tak leh nak telan. Cuma kalau dapat sukatan yang just nice kata mat salleh tu cun dah. Dan kak ana share kat sini sukatan agar-agar dari blog Azie Kitchen yang femes. Resepi kak Azie memang awesome laa.. mesti jadi punya. 


Agar Agar Sirap Rose


Oleh: Azie Kitchen


Bahan bahan:

20 gram agar agar tali

1 ¾ cawan gula

7 cawan air - 1450 ml

2 sudu besar sirap rose atau setitis pewarna merah 

1 helai daun pandan


Cara masak agar-agar mudah sangat lah kan. Korang didih kan air, masukkan agar-agar tadi masak hingga hancur. Kemudian masukkan seikat daun padan untuk aroma. Masukkan gula dan biar didih. Jaga api naa.. nanti ia akan membuak.

Masukkan sirap ros atau pewarna merah. Kacau sebati dan tutup lah api. Tapis dan tuang kedalam acuan. Sejukkan di luar sebelum masukkannya ke dalam peti sejuk. Ermm.. Bila keras boleh di potong atau di makan dalam acuan. Sedapppp... Cuba naa :) 

6 Comments

  1. agar2 ni sedap, lama x buat mok mentua ekin suka ni, kalau buat dia sorang makan hahaha, ekin ni bab buat rajin makan jadi kurang xtaw la kenapa hahaha

    ReplyDelete
  2. Sedap ni makan sejuk². Agar-agar lejen ni

    ReplyDelete
  3. wah agar-agar merah sangat lah mak ngah. Lejen ni

    ReplyDelete
  4. kami panggil lengkong zaman dulu sedap sangat makan dkt kenduri kahwin ni kak...

    ReplyDelete
  5. Salam Ramadhan. Memabg agar2 ni tak pernah miss dibulan posa.

    ReplyDelete
  6. aga-agar old school ni... dapat sejuk2 mmg sedap :)

    ReplyDelete