Projek PKP 3.0 kali ni yang nampak dah siap adalah cat dinding pagar rumah kepada warna putih, dan satu lagi projek pasang tinted cermin tingkap bilik. Alhamdulillah.. Dua-dua projek suami ler tu. Tingkap bilik utama kami ni design dia memang besar dan luas. Saiz slidding door 2 pintu macam tu. Cuma ianya tingkap dan bukan lah pintu. Sebab tu pencahayaan dalam bilik cukup sempurna di siang hari. 

Sebelum ni memang tak pasang sebarang tinted sebab kami pasang dua layer langsir siang dan malam. Rasa dah cukup privacy, lagipun siang ana jarang duk dalam bilik di tingkat atas ni, Maghrib biasa nya baru naik sampai ke malam. 


Cara pasang tinted kaca tingkap Mr DIY


Cara pasang tinted kaca tingkap Mr DIY


Jiran sebelah rumah baru je pasang tinted gelap kat cermin tingkap , borak dengan suami beli kat Mr DIY je katanya. Kebetulan ke Tesco beli barang dapur, singgah sat kat Mr DIY, nampaklah electrostatic tinted roll ni kat rak Mr DIY. Harga murah je satu roll bawah RM10 kalau tak silap sebab ana lupa nak ambil gambar sebelum pasang.

Tak cadang pun nak terbitkan entri bila dah nak siap baru rasa nak ambil gambar dan nak terbitkan entri, manalah tahu kan ada yang mencari info nak pasang sendiri tinted kaca di rumah. Moga ada manfaatnya. Memandangkan tingkap kami besar, suami beli dua dulu try, tengok dapat luas mana. Kemudian tambah lagi sampai siap.

Meh la ana share kan cara nak pasang tinted kaca tingkap Mr DIY ni buat panduan bersama.

1. Langkah pertama korang kenalah bersihkan dahulu permukaan tingkap atau cermin yang nak pasang tinted tu.

2. Basahkan dengan spray botol permukaan tingkap atau kaca secukupnya dengan air.

3. Tarik lapisan plastik pada gulungan electrostatic film roll sebelum melekatkannya.Korang tengoh ada 'gap' pada hujung roll tu tarik lapisan plastik di bahagian bawah.


Cara pasang tinted kaca tingkap Mr DIY


4. Bawa ke tingkap yang basah dan lekapkan kemas-kemas. 


cara pasang tinted mr diy


5. Guna kan glass scrapper dan tarik kemas ke bawah sehingga tidak ada ruang udara atau bubble air pada permukaan tinted. Buat sehingga kemas dan dah siap. Ia akan kekal melekat sendiri pada permukaan cermin tingkap.




Tinted cermin tingkap Mr DIY ni memang tebal dan privacy di bahagian luar dan dalam. Kalau dari luar pun dia kabur dan dengan corak tu memang orang luar tak boleh nampak pergerakan dalam rumah. Begitu juga sebaliknya dari dalam pun kita tak nampak luar rumah. 

Ianya statik macam tu dan tidak ada perubahan dari pandangan sama ada siang atau malam ,cahaya atau tidak. Mula-mula akan rasa lemas juga sebab dah terbiasa melihat luas pandangan luar, lama-lama baharulah terbiasa dengan suasana ini. 




Kalau rumah jenis gril di luar ni mudah juga nak pasang dari dalam dan nampak glossy di luar, macam tingkap bilik tidur ana terpaksa suami buka gril sebelum nak pasang sebab nya grill di dalam tingkap. Mujur juga grill jenis mudah nak buka dan pasang semula ni. 

Corak-corak pun cantik dan berbaloilah dengan harga kan dan jimat dari segi upah orang pasang. Berapa lama tahan tu,Waallahu a'alamm ... Semoga bermanfaat.. 









6 Comments

  1. Bila dah siap nampak cantik.. Corak tu yang cantik Kak Ana..

    ReplyDelete
    Replies
    1. cantik juga naniey tak serabut sangat kan :)

      Delete
  2. Salam. Cantik coraknya, teserlah bila ada cahaya begitu.. oh baru terfikir buka dulu grill kan.. Thanks for info.

    ReplyDelete
    Replies
    1. haah kalau jenis gril belah dalam kena buka dulu BP :)

      Delete