Adik ni suka sangat makan sayur rebung. Jarang anak-anak remaja ni gemar makan rebung, kan. Alhamdulillah dia suka pula. Hari tu dia teman kak ana ke pasaraya dan nampak rebung dia nak makan masak lemak rebung. 

Kebetulan dalam pasaraya tu juga ada perut lembu yang forzen, siap dah bersih putih berseri. Terus kak ana teringat nak masak lemak rebung dengan perut. Memang sedap lah kan gabungan resepi warisan lama ni. 


REsepi masak lemak rebung dan perut


Kak ana jarang masak bahagian-bahagian organ ni sebab tak rajin nak bersih serta prosesnya agak lama juga penyediaannya untuk pastikan ia tidak berbau dan empuk sempurna. Bila dah ada terjumpa yang dah bersih senang sikit, cuma perlu bersih bilas elok-elok dan masak. 

Jom kak ana kongsikan dengan korang resepi dan cara masak gulai lemak rebung dengan perut versi anajingga dot com. Mudah jer bila kita dah dapat perut lembu yang dah bersih, In Syaa Allah.. 


Resepi dan cara masak gulai lemak rebung dengan perut


Cara masak gulai lemak rebung dengan perut

Bahan-bahan masak lemak rebung dengan perut

Rebung 
Perut lembu yang telah di bersihkan
Cili api - ikut kepedasan masing-masing
Santan 
Bawang merah
Kunyit hidup atau serbuk pun boleh jer
Garam 
Serai 

Cara masak gulai lemak rebung dengan perut 


Cara masak gulai lemak rebung dengan perut


1. Perut yang telah di bersihkan, potong memanjang dan rebus hingga empuk.

2. Bersihkan rebung dan potong kecil-kecil supaya cepat empuk. Kak ana menggunakan rebung biasa, kalau guna rebung madu lagi sedap.


resepi masak lemak rebung dengan perut


3. Tumbuk lumat bawang merah, cili api dan kunyit hidup. Titik kan serai sebatang. 

4. Dalam periuk, satukan rebung bersama bahan tumbuk cili api, bawang, kunyit dan serai, masukkan santan kedua yang tidak terlalu pekat , masak atas api perlahan hingga empuk rebung seketika. Kacau selalu naa... 

5. Bila rebung dah empuk, masukkan perut dan masukkan santan pertama, santan pekat. Rasakan dengan garam secukupnya, biar sekali didih dan boleh di matikan api.


gulai lemak rebung dengan perut


Siap lah menu masakan gulai lemak rebung dengan perut cara kak ana yang mudah. Masak lemak ni kena kacau selalu dan gunakan api yang kecil supaya tidak pecah minyak. Menu masak lemak rebung dengan perut ni sedap pada kak ana bila di makan dengan ikan goreng dan sambal belacan , cukup dah tak perlu lauk lain. Selera orang kampung, gitu lah... Semoga bermanfaat... 


1 Comments

  1. dana tak suka rebung yg dh dijeruk tu kak sebab bau dia yang kurang menyenangkan. Tapi dana pernah makan rebung madu yang fresh atau yang direbus tp tak bau, kalau jumpa kat kedai masakan rebung dengan babat ni, selalunya dana amik babatnya je hhehehehe

    ReplyDelete