Showing posts from 2020Show All
Selera Pantai Timur di Nasi kukus Ulek Mayang , Rawang .

Menu-menu Pantai Timur ni dah sebati sangat dengan selera kami sekeluarga. Maklumlah suami berasal dari Kelantan, jiran pula orang Kelantan yang selalu jamu kami makanan Pantai Timur. Anak-anak pun suka makan nasi kerabu, nasi da…

Terlibat dengan kemalangan pemandu menentang arus

Dah hampir sebulan lebih kejadian ni berlaku. Sehari sebelum kami balik kampung selepas dibenarkan rentas negeri yang lalu. Tengahari tu, ana , suami dan kak long ke Nagoya untuk cari kain langsir. Balik terus ke kedai tak jauh d…

Bunga ini namanya Yesterday Today Tomorrow

Sepasu pokok bunga ni pemberian jiran ana, Kak Gee sebelum dia pindah beberapa bulan lepas. Kak Gee menyewa di unit rumah berhadapan rumah kami, selepas kematian suami secara mengejut setahun yang lalu, kak Gee sekeluarga mengamb…

Apa yang murah di Nilai 3 ?

Bertahun juga rasanya ana tak ke Nilai 3 , kali terakhir pergi seingat ana dalam 5 atau 6 tahun lepas. Ana ni jenis yang kalau tak ada benda nak cari, atau kalau tak kebetulan lalu tempat tu jarang nak pergi sesaja. Nilai 3 ni te…

Sup cendawan bayam brazil

Bayam brazil lagiii.. Dah tu yang senang nak di masak petik-petik jer belakang rumah kan. Sebenarnya ana sahaja jer ber experiment dengan bayam brazil ni jadikannya pelbagai menu. Mungkin nanti boleh lah rangkumkan sebagai satu e…

Resepi dan cara buat pulut panggang

Lebihan dari pulut durian yang ana tanak pulutnya dalam rice cooker hat dalam entri  cara tanak pulut dengan periuk nasi letrik  ni, ana buatkan pulut panggang. Memang suka sangat lah makan menu-menu pulut bila dah kian berusia p…

Cara masak pulut menggunakan periuk nasi elektrik

Bila kat rumah ni ada buah durian, teringin pula nak makan pulut durian. Sejujurnya ana tak berapa pandai tanak pulut atas dapur ni, sebelum ni kalau masak menu berpulut, ana akan kukus. Cuma remeh juga lah prosesnya, kena rendam…

Nostalgia Atap nipah atap rumbia

Terjumpa dua keping foto ni di paparan facebook, terimbas semula kenangan masa lalu. Amat nostalgia zaman kanak-kanak dahulu, pernah merasai pengalaman tinggal di rumah beratap rumbia atau nipah ni. Bagaimana dari daun rumbia yan…

Durian kampung Kuala Lipis

Khamis lepas, suami ajak balik kampung nya di Benta, Kuala Lipis, Pahang. Ada urusan tanah pusaka sambil tu nak balik jengok adik beradiknya, mertua ana dua-dua dah tak ada, jadi kalau balik pun ke rumah abang dan kakak ipar di k…

Lokasi cantik beriadah petang dan photoshoot di Eco Grandeur, Puncak Alam

Hujung minggu kalau dapat keluar sekejap pun jadi lah kan beriadah bersama keluarga. Hidup pasca Covid dengan norma-norma baharu kehidupan ni melatih kita untuk bijak dalam mengurus masa dan lokasi sebelum keluar ke mana-mana. Ya…

Cara halau nyamuk ketika berkebun

Lama juga lah ana tak jengok kebun belakang rumah, sejak dua menjak ni hujan petang-petang. Rumput pun mula lah naik. Dah lama tak merumput. Selalu ana turun belakang rumah ni dalam pukul 6 petang , musim hujan-hujan ni apa lagi …

Inisiatif Pantri Komuniti AyamBersamaMu Tular di Kuala Lumpur!

Sukarelawan Kongsi Kemeriahan Hari Raya dengan Rumah Kebajikan yang Menguruskan Projek Pantri dengan Hidangan Masakan Ayam Brand Walaupun sambutan Hari Raya tahun ini agak terjejas oleh wabak Covid-19 dan Perintah Kawalan Pergera…

Alhamdulillah di izinkanNya juga kembali ke kampung halaman semasa PKPP

Selepas di umumkan sahaja pergerakan rentas negeri di benarkan , ana terus dapat panggilan dari abah di kampung. Lain benar suaranya kedengaran girang sangat ajak anak cucu balik. Dalam hati ini tetap ada kegusaran walaupun benak…