sweetmuslimah

klikjer

LAZADA



Isnin, 30 Mei 2016

PARFUM By DHIYA - PILIHAN WANGIAN MASA KINI



Wangiiii.. semuapun nak berwangi-wangian dari terbit fajar sehinggalah melabuhkan tirai malam. Malahan kita sebagai insan muslim dan muslimah sendiri di sunatkan berwangi-wangian. Wanita pula, biarlah sentiasa wangi untuk suami tercinta.Pamerkanlah sudut yang terindah di hadapan insan yang bertahta di hati. 


Ada individu yang mampu boleh menggunakan minyak wangi dari pelbagai jenama yang mahal-mahal serta diimport dari luar negara.Untunglahhh..namun kini produk dari orang-orang tempatan kita tidak kurang hebatnya. Dengan harga kurang dari RM50 kini, kita sudah boleh berwangi-wangian dengan aroma setanding minyak wangi antarabangsa. Parfum by Dhiya , salah satu jenama minyak wangi mampu milik yang amat mempersonakan dengan pelbagai pilihan.




Ahad, 29 Mei 2016

Tahniah - Aniq Pemenang Tempat Ke tiga Ceria Popstar 2016


Walaupun Aniq tidak bergelar juara, namun bagi kami..Aniq tetap Juara di Hati kaum keluarganya yang terdekat. Sepanjang malam Jumaat yang lepas, kami sama-sama menonton persembahan Aniq di tv sambil berbual mesra di group whatsapp 'anak cucu opah'. Masing-masing melahirkan kegembiraan melihat konsert akhir Ceria Popstar dan persembahan Aniq diiringi kumpulan Wings yang memang menjadi idolanya dalam dunia hiburan. Peminat rock kecil ini lebih teruja apabila di hadiahkan sebuah gitar dari Wings sendiri.Ianya pasti menjadi kenangan paling manis buat Aniq sepanjang kehidupannya kelak.





Jumaat, 27 Mei 2016

Gubahan Buah Meja Pengantin


Gubahan buah-buahan untuk meja makan beradap atau meja mempelai adalah salah satu tarikan utama sesebuah majlis resepsi perkahwinan. Sekarang ni, macam-macam idea yang cantik-cantik untuk gubahan buah-buahan meja.Yang penting jangan sampai berlaku pembaziran, ialah pengantin bukan nak makan sangat pun. Malu-malu gitu, biasanya lepas sahaja acara makan beradap ni, kaum keluarga lah yang akan menghabiskannya di belakang,kan... normallah tu.

Hari ini, ana kongsikan dua idea gubahan buah-buahan meja beradap yang sempat ana ambil gambarnya ketika majlis resepsi anak jiran , Along dan Fariss. Cantik dan simple.Mudah untuk dibuat, In Shaa Allah. Semoga perkongsian ini dapat memberi inspirasi dan idea bagi mereka yang singgah dari SE untuk idea gubahan buah-buahan di meja pengantin.

Idea Gubahan Buah-buahan Meja Pengantin





Gubahan pertama ni agak rumit dan memerlukan kepakaran dalam mengukir buah pada buah tembikai merah tu.Nampak cantik cuma bila di meja beradap agak sukar juga untuk menjamah buah tembikai tersebut, sebab kalau hendak di makan perlulah di potong-potong terlebih dahulu. Namun buah-buahan sampingan lain seperti epal, oren dan anggurnya masih boleh di makan.





Idea yang kedua ni lebih mesra untuk di makan ketika berada di meja mempelai.Ambil sahaja sekuntum buah yang di gubah dari buah tembikai merah dan kuning tu, boleh sahaja terus di makan.Begitu juga buah-buahan sampingan lainnya. Apapun jangan sampai berlaku pembaziran kan, sekadar hiasan namun tak boleh di makan.Tapi jangan risau lah, bawa sahaja ke belakang, mesti habis di jamah oleh anak-anak buah yang penat merewang sepanjang hari.. :)

Khamis, 26 Mei 2016

Kari Kerang Bersama Kentang


Tengahari semalam terlebih rajin pula nak masak kari kerang.Lama sungguh tak makan kerang ni, sejak dua menjak harga kerang bukan main mahal ni lah. Ke kedai runcit belakang rumah dengan suami terpandang kerang agak sederhana saiznya. Ana tanya sekilo berapa? Jawabnya RM6.50. Murah lah juga berbanding sebelum ni sekitar RM12 ke RM 10 sekilo. Bukan apa, kerang ni berat kulitnya, saizpun kecil-kecil selalunya, tak berbaloi pula nak membeli. Kali ni jumpa yang saiz sederhana dan harga pun okay, ana terus beli.

Dan nak merendang macam leceh pula banyak proses.Last-last buat masak kari jelah. Suami pula nak ayam goreng kunyit, kenalah ada kuah kari buat basahkan nasi. Ana rebus air, bila mengelegak ,matikan api, masukkan kerang yang telah dibersihkan, tutup dengan tudung periuk yang tak berapa pandai menari..:) Ini antara cara untuk mengelakkan isi kerang kecut bila direbus dan kurang manis bila di masak.Petua lah juga kan, ana pelajari dari rakan lama yang berniaga nasi lemak sambal kerang di Ukay Perdana dulu. Sebabnya sambal kerang Kak Noor ni memang besar-besar isinya tak kecut.



Rabu, 25 Mei 2016

Selasa, 24 Mei 2016

Pengalaman Menjalani Pemeriksaan MRI


Tubuh kita manusia ni ada ketika akan sampai satu masa  kesihatan yang selama ini dianugerahkan kepada kita di tarik semula. Ianya sebagai satu ujian supaya kita sebagai seorang hambaNya selalu beringat akan kebesaranNya. Bukan semua yang ada di muka bumi ini, milik kita.Segalanya pinjaman dari Yang Maha Pencinta, Tuhan Sekalian Alam. Hari ini, kita sihat, berdiri gagah melakukan apa sahaja dengan kudrat yang ada, tak mustahil esok harinya kudrat yang dipinjamkanNya diambil semula. Namun yakin dengan Rahmat dan Kasih SayangNya, setiap yang berlaku ada hikmah disebaliknya. Maha Suci Allah.

Ana telah lama mengidap sakit belakang. Namun tetap menganggapnya sebagai sakit pinggang biasa. Malahan selalu sedapkan hati dengan mengatakan sakit kerana angin akibat salah makan. Namun seminggu dua yang lepas, sakitnya tidak dapat terbendung lagi. Ketika bangun dari rakaat pertama Dhuha pagi kelmarin, terus tergelincir sehingga membatalkan solat. Sampai Zohor pun masih sakit ketika lepas Rukuk. Ini serius, bila ibadah sudah mula terganggu, tak boleh berlengah lagi.Hospital.... ana perlu mendapatkan rawatan. 




Isnin, 23 Mei 2016

NURRAYSA COLLAGEN SOAP BUKAN SEKADAR SABUN KECANTIKAN


Pelbagai produk kecantikan terdapat di pasaran masa kini. Pelbagai inovasi dan formulasi di lakukan untuk memberi kesan positif kepada pengguna di luar sana. Namun sebagai pengguna yang bijak, dan wanita muslimah khasnya, cubalah kaji setiap produk yang bakal kita gunakan untuk kulit wajah kita sebelum menggunakannya. Aspek yang paling perlu di titik beratkan ialah kandungannya, pastikan Halal dan tidak memudaratkan sebelum memakainya. 

Ana telah diberi peluang untuk menggunakan pelbagai produk dan mencuba  kemudian berkongsi pengalaman sendiri sebagai rujukan anda di luar sana. Satu lagi produk yang ingin ana syorkan sangat-sangat untuk mereka yang bermasaalah kulit wajah seperti parut jerawat, jerawat, jeragat dan juga buat anak-anak kecil yang mengalami masalah eczema ialah Sabun Kolegen dari NURRAYSA BEAUTY.