sweetmuslimah

klikjer

LAZADA



Rabu, 27 Julai 2016

Pelbagai Menu Potluck Majlis Hari Raya


Tahun ini merupakan tahun kedua kami penghuni DM 3/1, mengadakan majlis Hari Raya di kawasan kejiranan. Seperti tahun lepas, majlis kali ini juga AJK penduduk membuat kutipan sebanyak RM50 sebuah rumah dan kami kaum ibu pula bersetuju untuk menambah menu secara potluck. Macam selalu bila adanya potlluck, Alhamdulillah melimpah ruah rezeki yang pelbagai dengan beraneka menu. 


Pelbagai Menu Majlis Potluck 




Selasa, 26 Julai 2016

Ingat Udang Galah Ingat Teluk Intan


Teluk Intan merupakan sebuah bandar di daerah Hilir Perak yang sinonim dengan udang galah. Mana tidaknya, sebahagian dari Teluk Intan di kelilingi oleh sungai yang menawarkan rezeki buat nelayan sungai mencari udang galah serta ikan-ikan air tawar sebagai sumber pendapatan mereka. Di belakang rumah arwah tok ana juga terdapat sungai yang dahulunya arwah tok dan bapa saudara ana pernah memasang belat untuk mendapatkan ikan dan udang. Tapi sekarang ni, sungai tersebut dah tak dapat dikunjungi lagi kerana terputus jalan nak ke sana oleh semak samun dan sebuah parit besar yang dijadikan batas untuk mengelakkan banjir masuk ke kampung kami.Semua itu tinggal kenang-kenangan sahaja nostalgia mandi sungai dan bersampan ke seberang.

Hampir setiap kali balik kampung, ada sahaja udang galah sebagai menu kami sekeluarga. Ini kerana besan mak, Pak Ya iaitu bapa mertua adik ana, sering turun ke sungai memasang  bubu untuk mendapatkan udang galah. Memang besar-besar saiznya.Begitu juga dengan ikan sungai seperti baung, ikan botak atau belida, seluang dan sebagainya memang sedap jika sesekali memakannya.





Isnin, 25 Julai 2016

MINYAK HERBA ASMA MUJARAB - DENGAN IZINNYA PENAWAR LELAH


Bercerita dari pengalaman ana sendiri, ketika masih kecil dahulu,pernah mengalami asma atau lelah ni. Bila hujan lebat di waktu malam dan cuaca sejuk, asma atau lelah sering kali menyerang.Bergegas abah dan mak membawa ana ke hospital kerajaan di pekan Teluk Intan waktu itu.Namun semakin dewasa, ianya dengan izin Allah swt kian kurang dan kini hilang sepenuhnya. Waktu itu pelbagai ikhtiar dan petua dilakukan oleh keluarga.Ia satu pengalaman catatan perjalanan kehidupan ana di atas muka bumi. 

Alhamdulillah, masa ini pelbagai rawatan alternatif ada untuk pesakit asma ni. Bukan sahaja mendapatkan rawatan di hospital, malahan sebagai persediaan di rumah, ibu bapa yang mempunyai anak yang mengalami penyakit asma kini boleh menyimpan sebotol Minyak Herba Asma Mujarab di setiap rumah.Ia didapati amat baik bukan sahaja sebagai penawar asma malahan untuk pelbagai kegunaan lain seperti batuk, kembung perut,sakit perut,gigitan serangga berbisa,melecur dan sebagainya. Teruskan pembacaan di www.anajingga.com kerana banyak yang ingin ana kongsikan tentang sebotol kecil minyak herba yang sangat mujarab dan baik untuk kegunaan seisi keluarga.

Minyak Herba Asma Mujarab



Jumaat, 22 Julai 2016

Petua Tradisional Menghilangkan Jerawat Di Wajah


Jerawat!! Memang satu masalah pada wajah kita. Kadang-kadang dah puas dah menjaga kebersihan wajah, namun sang jerawat masih juga nak menjelmakan dirinya tanpa di undang.Penat kan, nak-nak pada gadis-gadis remaja yang sedang belajar.Anak-anak ana sendiri mengalami masalah kulit wajah berjerawat ni. Walaupun sekarang ni boleh sahaja nampak flawless cun melecun dengan teknik edit pada gambar, hakikatnya di alam realiti, wajah masih ada jerawat.Paling sadis parut jerawat yang lambat pula dapat dihilangkan.


kredit foto : Google Image

Dalam tercari-cari pelbagai petua dan kaedah menghilangkan jerawat dengan cepat pada wajah sepanjang hari ini, ana terjumpa pelbagai petua-petua tradisional atau dengan rawatan secara semulajadi tanpa bahan kimia atau produk. Bukan tidak percaya pada produk yang terdapat di pasaran, namun rawatan tradisional ni lebih murah dan mudah didapati.Kesannya mungkin berbeza pada masalah kulit kerana setiap dari kita memiliki jenis dan masalah kulit yang berbeza kan. Jadi ana rangkumkan disini dari pelbagai sumber di laman-laman web serta blog pelbagai petua menghilangkan jerawat secara alami.


Khamis, 21 Julai 2016

Sarapan Pagi Mee Rebus Mastan Ghani, Teluk Intan


Bila dah rindu dan kempunan sangat, pepagi dah keluar cari sarapan ketika balik cuti panjang sempena Hari Raya Aidil Fitri yang lepas di Teluk Intan. Hari Raya ke tiga kalau tak salah ana, ajak suami ke bandar atau kami kat sini panggil pekan Teluk Intan, mengidam sangat nak makan mee rebus Mastan Ghani ni. Maklumlah bulan Ramadan yang lepas, tak berkesempatan balik dan ke bazar Ramadan yang paling best di pekan Teluk Intan ni.Melepaslah nak makan popia Rahiman dengan Bandung Tarik masa tu.. Dan cuti raya ni, ana cepat-cepat ke Mastan Ghani dengan misi mencari mee rebusnya.




Rabu, 20 Julai 2016

HAPPY BIRTHDAY ALTHEA - JOM SHOPPING




Happy birthday to you..happy birthday to you..happy birthday to ALTHEA, happy birthday to you..YEAY!! ALTHEA TURNS 1 hari ini 20 Julai 2016..Sukanyaaa.... kenal tak ALTHEA ni siapa??Haha bukan siapa-siapa tapi ALTHEA ni merupakan salah satu gedung membeli belah online yang paling terkenal dari Korea. Memang awesome sangat shopping di sini. Ana dah mengalami sendiri pengalaman shopping di ALTHEA ni, baca sampai habis tau pengalaman yang paling best ketika ana shopping alat-alat solek bersama Adik Ika beberapa minggu lepas. Dan yang paling teruja lagi sempena sambutan hari lahir pertama ALTHEA ada beberapa tawaran istimewa menanti korang semua..


Selasa, 19 Julai 2016

Tudung Saji Tradisional Melayu Lama


Dah lama sebenarnya ana mencari tudung saji tradisional atau salah satu alatan tradisional Melayu lama ni. Kalau di Perak ni, kami panggil 'sangei'. Tudung saji fesyen lama ni semakin hari semakin pupus di telan arus permodenan. Mungkin dah tak relevan lagi dengan genarasi muda masa kini, namun ana sebagai pencinta khazanah Melayu Klasik, teringin sangat untuk memiliki koleksi peribadi sendiri suatu hari nanti,dengan izinNya jua. 

Berhari raya ke rumah keluarga adik ipar ana, Julia Alisya di Taman Karentina baru-baru ni, ana terpandang sepasang tudung saji lama atau sangei' ni di dinding rumah Makcik Lamah. Tertarik sungguh dan ana abadikan gambarnya sebagai kenang-kenangan disini.

Tudung Saji  atau Sangei'


sangei